Sunday, November 30, 2008

UJAN NABI IBRAHIM DALAM MEPERTAHANKAN AQIDAH ADALAH UJIAN PEJUANG ISLAM SEPANJANG ZAMAN


Seharusnya mukmin yang memperjuangkan agama Allah mengingati sejarah Nabi Ibrahim A.s dan perjuangannya.Tidak sepatutnya kita hanya mengingati sejarah tawaf, saie dan melontar jamrah yang bermula dari kerja Nabi Ibrahim, Siti Hajar dan Nabi Ismail sahaja. Tetapi perlu ditoleh sama perjuangan Nabi Ibrahim dalam mempertahkan aqidah agamanya. Firman Allah SWT:

ألم تر إلى الذي حاج إبراهيم في ربه أن أتاه الله الملك إذ قال إبراهيم ربي الذى يحي ويميت قال أنا أحى وأميت قال إبراهيم فإن الله يأتى بالشمس من المشرق فأت بها من المغرب فبهت الذي كفر والله لا يهدي القوم الظلمين
Maksudnya :Tidakkah Engkau (pelik) memikirkan (Wahai Muhammad) tentang orang Yang berhujah membantah Nabi Ibrahim (dengan sombongnya) mengenai Tuhannya, kerana Allah memberikan orang itu Kuasa pemerintahan? ketika Nabi Ibrahim berkata: "Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan Yang mematikan". ia menjawab: "Aku juga boleh menghidupkan dan mematikan". Nabi Ibrahim berkata lagi: "Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, oleh itu terbitkanlah Dia dari barat?" maka tercenganglah orang Yang kafir itu (lalu diam membisu). dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada kaum Yang zalim. (Al-Baqarah 258 ).

Nabi Ibrahim A.s yang mempertahankan agama Allah SWT terpaksa berhadapan dengan pelbagai pahit maung ujian yang menyanyat hati. Apabila beliau terpaksa :

1) Berhadapan dengan bapa.
Firman Allah SWT :
أراغب أنت عن ألهتى يا إبراهيم لئن لم تنته لأرجمنك واهجرنى مليا
Maksudnya: (Bapanya) menjawab: "Patutkah Engkau bencikan tuhan-tuhanku, Wahai Ibrahim? Demi Sesungguhnya jika Engkau tidak berhenti daripada menyeru dan menasihati daku sudah tentu Aku akan meluntarmu Dengan batu; dan (ingatlah lebih baik) Engkau tinggalkan daku sepanjang masa".( Maryam 46)

2) Berhadapan dengan kaumnya.
Firman Allah SWT:
لقد كان لكم أسوة حسنة فى إبراهيم والذين معه إذ قالوا لقومهم أنا براؤا منكم
ومما تعبدون
Maksudnya: Sesungguhnya adalah bagi kamu pada bawaan Nabi Ibrahim (a.s) dan pengikut-pengikutnya - contoh ikutan Yang baik, semasa mereka berkata kepada kaumnya (yang kufur ingkar): "Sesungguhnya Kami berlepas diri daripada kamu dan daripada apa Yang kamu sembah Yang lain dari Allah. (Mumtahanah 4).

3) Meninggalkan anak dan isteri.
Firman Allah SWT :
ربنا إنى أسكنت من ذريتى بواد غير ذي زرع عند بيتك المحرم
Maksudnya :"Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Aku telah menempatkan sebahagian dari zuriat keturunanku di sebuah lembah (Tanah suci Makkah) Yang tidak tanaman padanya, di sisi rumahmu Yang diharamkan mencerobohinya. Wahai Tuhan kami, (Mereka ditempatkan di situ) supaya mereka mendirikan sembahyang (dan memakmurkannya Dengan ibadat). oleh itu, Jadikanlah hati sebahagian dari manusia tertarik gemar kepada mereka, (supaya datang beramai-ramai ke situ), dan kurniakanlah rezeki kepada mereka dari berbagai jenis buah-buahan dan hasil tanaman, semoga mereka bersyukur. ( Ibrahim 37 )

4) Penyembelihan Ismail A.s
Firman Allah SWT:
قال يا بنى إنى أرى فى المنام إنى أذبحك فانظر ماذا ترى قال يا أبت افعل ما تؤمر
ستجدنى إن شاء الله من الصابرين
Maksudnya Maka ketika Anaknya itu sampai (ke peringkat umur Yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: "Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya Aku melihat Dalam mimpi Bahawa Aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?". Anaknya menjawab: "Wahai ayah, jalankanlah apa Yang diperintahkan kepadamu; insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang Yang sabar".( as-Shaffat 102)

Inilah ujian-ujian yang dihadapi oleh Nabi Ibrahim A.s, begitulah sunnatullah yang akan dihadapi oleh pejuang-pejuang islam sepanjang zaman didalam menegakkan agama Allah SWT.

Oleh itu bagi para pejuang agama Allah SWT, perlulah mempersiapkan diri dengan bekalan yang iman mantap supaya kita dapat mengharungi mehnah yang terbentang luas dihadapan kita ini. Apabila iman lemah, percayalah kita tidak akan mampu untuk mengharungi ujian-ujian yang telah dibentangkan oleh Allah SWT dan kita akan menjadi orang yang gugur di tengah jalan dakwah.


Wallahu A’lam
301120080853pm


Wednesday, November 26, 2008

KELEBIHAN SURAH YAASIN



Imam As-Sanusi di dalam kitabnya Mujarrabat bahawa Nabi SAW telah bersabda kepada Sayyidina Ali bin Abi Talib Karramallahu Wajhah:
عليك بسورة يس فإن فيها عشرين بركة. ما قرأها جائع إلا شبع, ولا ظمأن إلا روي, ولا عريان إلا كسي, ولا عازب إلا تزوّج, ولا خائف إلا أمن, ولا مريض إلا شفي, ولا مسجون إلاّ أفرج عنه, ولا مسافر إلا أعين على سفره, ولا مهموم إلا أزيل همه, ولا ضال إلا إهتدى, ولا مسروق إلا ورد لمكانه .
Maksudnya: Hendaklah engkau selalu membaca surah Yaasin, kerana sesungguhnya didalamnya terdapat dua puluh keberkatan. Tidak membacanya oleh :
-Orang yang lapar melainkan dikenyangkan.
-Orang yang kehausan melainkan dihilangkan hausnya.
-Orang yang bertelanjang melainkan diberi pakaian.
-Orang yang bujang melainkan akan dikahwinkan.
-Orang yang ketakutan melainkan ditenteramkan.
-Orang yang sakit melainkan disembuhkan.
-Orang yang dipenjara melainkan dibebaskan.
-Orang yang dalam perjalanan melainkan ia akan dipelihara.
-Orang yang sedih melainkan dihilangkan kesedihannya.
-Orang yang sesat melainkan ditunjukkan jalan.
-Orang yang kecurian melainkan dipulangkan (barang) ke tempatnya.

Menurut Imam Abu Hassan Asy-Syazili rhm. Bahawa sesiapa yang merasa takut dengan orang yang berkuasa lalu ia membaca surah ini (Yasin) serta membaca :

بسم الله الرحمن الرحيم.
بسم الله لاإله إلا هو الحي القيوم.
بسم الله الذي لا إله إلا هو ذو الجلال والإكرام
بسم اللّه الذي لا يضر مع اسمه شئ فى الأرض ولا فى السماء وهو السميع العليم.

Setelah itu ia meminta perlindungan kepada Allah Ta’ala daripada kejahatan orang yang berkenaan dengan menyebut nama orang itu beserta nama bapanya, kemudian ia masuk menemuinya nescaya ia terpelihara daripada kejahatan orang itu.

(Fadhilat ini disunting daripada buku Al-Fadhil Ustaz Mohd Hanif bin Ghazali, Mudir Madrasah Az-Zubaidiyyah, Merbok Kedah yang bertajuk “ 50 pelindung diri dan kediaman dari kejahatan manusia, jin, toyol, pencuri dan binatang buas )


Wallahu A’lam
271120080137Am

Tuesday, November 25, 2008

BANTUAN KEWANGAN KEPADA SAUDARI SEISLAM DAN OKU



Lebih kurang jam 6.15pm saya, Ust Suhaimi Md Saad (Ketua Dewan Pemuda Pas Negeri Pahang), Sdr Yusri (AJK Dewan Pemuda Pas Kawasan Indera Mahkota) dan beberapa orang sahabat lagi berkunjung ke rumah seorang saudari baru yang juga OKU iaitu Sdri Norhaslina Marry di Taman LKNP Bukit Setongkol Kuantan.

Sekarang beliau tinggal bersama dengan ibunya yang beragama kristian.Beliau mengidap penyakit Folio yang menyebabkan sukar untuk beliau berjalan, dengan penyakit yang dihadapinya itu beliau tidak pernah berputus asa dari menuntut ilmu agama di kelas-kelas pengajian dan kuliah-kuliah yang diadakan di sekitar itu.

Untuk meringankan bebanan yang dihadapinya, Dewan Pemuda Pas Pahang telah menyumbangkan sebuah kerusi roda dan bantuan kewangan kepada beliau.

Saya sebagai Pengerusi Lajnah Dakwah & Pembelaan Islam Dewan Pemuda Pas Pahang mengharapkan kepada sahabat-sahabat, muslimin dan muslimat, ikhwah dan akhawat dapatlah membantu saudari Norhaslina marry ini.

Kepada sahabat-sahabat bolehlah menghulurkan derma terus kepada beliau melalui Bank Simpanan Nasional di no akaun : 06116-29-83918374-4. Alamat rumah : No 22, Lorong 68, Taman LKNP, Bukit Setongkol, 25150 Kuantan, Pahang.
Segala bentuk pertanyaan bolehlah menghubungi : 1) Ust. Suhaimi Md Saad - 0199319231. 2) Ust. Fadhli Ibrahim - 0199111163.

Monday, November 24, 2008

PENYAKIT-PENYAKIT ROHANI - SIRI 1


Penyakit rohani telah disebut oleh Allah didalam Al-quran, diantaranya :

Firman Allah SWT:
في قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا ولهم عذاب أليم بما كانوا يكذبون
Maksudnya:Dalam hati-hati mereka ada penyakit, maka Allah tambah penyakit kepada mereka, dan adalah bagi mereka siksaan pedih dengan apa yang mereka telahdustakan.( Al-Baqarah 10 )

Firman Allah SWT:
وأما الذين في قلوبهم مرضا فزادتهم رجسا إلى رجسهم وماتوا وهم كفرون
Maksudnya: Adapun orang-orang yang dalam hatinya ada penyakit, maka bertambahlah kotoran diatas kotoran mereka yang telah ada, dan mereka mati dalam keadaan mereka kufur. ( At-Taubah 125 )

Apabila penyakit rohani ini bersarang didalam diri seseorang, maka kita akan lihat beberapa perkara yang akan berlaku kepada mereka. Diantaranya :

1. Lemahnya daya kerja : Orang yang mengidap penyakit rohani ini akan Nampak kemunduran dalam kerja-kerja mereka, hilangnya ghairah dan semangat untuk maju. Yang menonjolnya ialah kelemahan dan kemalasan. Sebab itulah nabi SAW mengajar kita supaya berdoa : “ اللهم إني أعوذبك من العجز والكسل “bermaksud: Ya Allah, sesungguhnya aku mohon berlindung kepada engkau daripada kelemahan dan kemalasan.

2. Tumpul fikiran : Orang yang rohaninya sakit, akan terlihat padanya ada kebodohan, kelemahan dalam berfikir sehingga susah menerima kebenaran.

Firman Allah SWT :
افلم يسيروا فى الأرض فتكون لهم قلوب يعقلون بها أو أذان يسمعون بها فإنها لا تعمى
الأبصار بها ولكن تعمى القلوب التي فى الصدور
Maksudnya : Oleh itu, Bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya - Dengan melihat kesan-kesan Yang tersebut - mereka menjadi orang-orang Yang ada hati Yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga Yang dengannya mereka dapat mendengar? (tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga berguna) kerana keadaan Yang sebenarnya bukanlah mata kepala Yang buta, tetapi Yang buta itu ialah mata hati Yang ada di Dalam dada. ( Al-Hajj 46 )

3. Hilang deria rasa :Orang yang mempunyai rohani yang sihat, mereka begitu terkesan dengan nikmat dan rahmat daripada Allah SWT.mereka bersyukur kepada Allah SWT. Adapun orang yang tidak pandai bersyukur kepada Allah SWT dianggap sebagai orang yang hilang deria rasa terhadap nikmat Allah, maka ia juga termasuk didalam penyakit rohani.

Firman Allah SWT:
وإذا مسّ النّاس ضرّ دعوا ربهم منيبين إليه ثم إذا أذاقهم منه رحمة إذا فريق منهم بربهم يشركون
Maksudnya: . Dan apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, mereka segera berdoa kepada Tuhan mereka Dengan keadaan rujuk kembali bertaubat kepadanya; kemudian apabila Allah memberi mereka merasai sesuatu rahmat daripadanya, tiba-tiba sebahagian dari mereka mempersekutukan sesuatu Yang lain Dengan Tuhannya.( Ar-Ruum 33 ).

4. Gelisah dan keluh kesah :Orang yang rohaninya baik, kita akan dapati pada air mukanya seraut ketenangan. Manakala orang yang rohaninya mempunyai penyakit, tersingkaplah diwajahnya kegelisahan dan keluh kesah.Kegelisahan dan keluh kesah itulah merupakan cermin dari ketidak stabilan mental.

Firman Allah SWT:
إن الإنسن خلق هلوعا إذا مسّه الشرّ جزوعا وإذا مسّه الخير منوعا إلا المصلين
الذين هم عن صلاتهم دائمون
Maksudnya: Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut), Apabila ia ditimpa kesusahan, Dia sangat resah gelisah,Dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sangat bakhil kedekut, Kecuali orang-orang Yang mengerjakan sembahyang ,Iaitu mereka Yang tetap mengerjakan sembahyangnya. (Al-Ma’arij 19 – 23 )

Bersambung….
251120080341pm

Sunday, November 16, 2008

SURAT AKUAN AYAH PIN MURTAD

SILA KLIK DIATAS SURAT DIBAWAH
APA ALASAN LAGI JABATAN AGAMA ISLAM NEGERI TERENGGANU TIDAK MENANGKAP AYAH PIN?

UMNO DAN AYAH PIN SAMA-SAMA SESAT ?


Dua tiga hari ini gempar… Ayah Pin muncul semula di Malaysia setelah beberapa lama dikatakan bersembunyi di Thailand. Ayah Pin adalah pengasas ajaran sesat yang bertapak di Kg Batu 13, Jerteh Terengganu.

Kepulangannya ke Malaysia juga diketahui oleh pasukan PDRM tetapi tidak boleh diambil tindakan kerana Jabatan Agama Islam Negeri Terengganu telah memaklumkan supaya tidak menahan Ayah Pin.

Petikan dari Malaysiakini:
Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan hari ini berkata polis bagaimanapun tidak dapat mengambil tindakan terhadapnya setelah Jabatan Agama Islam Negeri Terengganu memaklumkan kepada polis untuk tidak menahannya."Polis mempunyai maklumat bahawa Ayah Pin yang dipercayai berada di Thailand Selatan telah pulang ke tanah air."Apabila dirujuk kepada Jabatan Agama Islam Negeri Terengganu sama ada untuk menahannya, jabatan berkenaan mengatakan tidak perlu," kata Musa.

Ini dikuatkan lagi dengan kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Pengerusi Jabatan agama dan Penerangan Negeri Muhammad Ramli Nuh kepada akhbar Kosmo ( 14 November 2008 )

keutamaan kerajaan negeri ialah menghapuskan ajaran itu dan bukan mengheret Ayah Pin ke mahkamah.

Kenyataan Ramli Nuh ini cukup menghairankan, sepatutnya Ayah Pin ditangkap, pertamanya kerana beliau murtad keduanya menyesatkan orang lain.

Logikkah hujjah yang diberikan oleh Ramli Nuh itu? Seperti seorang polis yang menangkap pengedar dadah, kemudian dadahnya dirampas, manakala pengedarnya dihalau tanpa dibicarakan dimahkamah?.

Tetapi persoalan murtad tidak dipandang sebagai perkara yang besar bagi pemimpin UMNO. Sebab itulah mereka mengarahkan pihak polis supaya tidak menangkapnya. Yang penting bagi mereka hanya menghalau Ayah Pin ke Thailand sebagaimana yang dinyatakan didalam akhbar Kosmo “Yang paling penting tindakan kita 'menghalau' Ayah Pin (ke Selatan Thailand) sudah berjaya.”

UMNO TIDAK SERIUS
Sekarang umum dapat melihat, adakah UMNO serius dalam menangani isu-isu yang berkait dengan aqidah?. Sekiranya UMNO serius dengan islam, maka Ayah Pin perlu diheret ke mahkamah, diberi kata dua kepadanya, samada bertaubat kembali menjadi seorang muslim atau dibunuh sebagai orang yang murtad.

Sekiranya hukuman ini tidak dijalankan, bermakna Jabatan Agama Islam Negeri Terengganu dan Yb Muhamad Ramli Nuh telah membelakangkan hadith nabi SAW yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas :
من بدّل دينه فاقتلوه
Maksudnya: Barangsiapa yang menukar agamanya maka dia hendaklah dibunuh. (H.R Bukhari)

Sabda Nabi SAW:
لا يحل دم امرئ مسلم إلا بإحدى ثلاث: الثيب الزانى, والنفس بالنفس والتارك لدينه المفارق للجماعة
Maksudnya: Tidak halal menumpahkan darah seseorang islam, kecuali dengan sebab salah satu dari tiga perkara iaitu orang yang telah berkahwin berzina, nyawa dibalas dengan nyawa (membunuh dibalas dengan bunuh) dan orang yang meninggalkan agamanya (agama islam) yang memisahkan diri dari jamaah orang islam (murtad). (H.R Bukhari dan Muslim)
Perlu diingat, bahawa sikap tidak mengendahkan seruan junjungan besar SAW boleh membawa kepada kesesatan. Firman Allah SWT :
وما كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمرا أن يكون لهم الخيرة من أمرهم
ومن يعص الله ورسوله فقد ضل ضللا مبينا.
Maksudnya:lah harus bagi orang-orang Yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. dan sesiapa Yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka Sesungguhnya ia telah sesat Dengan kesesatan Yang jelas nyata. (Al-Ahzab 36)

SAMA-SAMA SESAT
Apabila dianalisa kembali, patutlah Ayah Pin tak ditahan, rupanya sama-sama sesat. Ayah Pin sesat kerana mengasaskan kerajaan langit, manakala dipihak yang lain pula sesat kerana membelakangi arahan RasuluLlah SAW sebagaimana yang disebut didalam ayat diatas.

Saya teringat satu kisah yang diceritakan oleh Yb Ust Nassuruddin Hj Daud tentang polis trafik. Katanya “ ada seorang gila yang cita-citanya nak jadi polis trafik, lepas tu, dia gi ke jalan simpang 4 dalam Bandar Kota Bharu, dia berdiri ditengah-tengah simpang dan mengarahkan kenderaan sebagaiamana polis traffik, jadi kereta di empat-empat penjuru tak boleh nak lalu sebab orang gila ada ditengah-tengah jalan, jalan pun jadi jem. Dok tak lama lepah tu…marilah polis trafik dan gi kat orang gila tu, trafik pun marah ke orang gila tu…orang gila tu pun tengok atas tengok bawah beberapa kali pada trafik tadi, kemudian orang gila tu kata “aiiii….sama-sama trafik pun marah jugak ke?”

Nampaknya dalam kes ayah pin ni pun sama je…

Wallahu A’lam
151120080803Am




Thursday, November 13, 2008

MENYAMBUT DEEPAVALI, KERANA DAKWAH ATAU POLITIK?


Baru-baru ini Dr Mujahid Yusuf, AJK PAS PUSAT merangkap Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat menyatakan bahawa terdapat 20.000 keahlian kelab penyokong PAS diseluruh Malaysia.

Syabas diucapkan, kerana Berjaya mengumpul keahlian kelab sebegitu ramai. Boleh dikatakan disetiap negeri kelab ini mendapat sambutan daripada mereka yang bukan islam.

Fenomena ini berlaku setelah mereka tidak lagi berminat dengan pemerintahan UMNO dan BN, lalu PAS dilihat sebagai satu bahtera alternative untuk membela nasib mereka.Dulunya PAS dianggap sebuah parti ekstrim, yang tidak boleh bertolak ansur dengan orang-orang yang bukan islam. Tetapi pandangan mereka meleset, setelah Kerajaan negeri Kelantan dibawah pimpinan YAB Dato’ Tuanguru Nik Abdul Aziz Nik Mat mengambil berat terhadap rakyat-rakyat mereka samada muslim atau non muslim.

Apa yang perlu diambil perhatian juga ialah selain daripada kita ghairah menubuhkan kelab penyokong diseluruh negeri,
pengisian dakwah terhadap non muslim kepada islam juga perlu menjadi suatu agenda yang penting.

Dalam Konvensyen Tarbiyyah PAS Negeri Pahang yang diadakan di Kompleks Pas Kawasan Jerantut pada 2 Nov baru-baru ini,Sdr Abdul Aziz Ahmad peserta dari Kawasan Indera Mahkota telah bertanya kepada Yb Tuanguru Presiden tentang “Adakah dibenarkan seorang muslim itu menyambut perayaan Depavali?” Yb Tuanguru presiden menjawab “Di bolehkan dengan sebab dakwah”.bermakna tidak boleh kalau bukan dengan sebab dakwah.

Kita melihat Perayaan Deepavali yang lepas, ada kawasan-kawasan yang mengambil peluang menyambut perayaan ini demi untuk merapatkan hubungan dengan kelab ini. Kita tidak mahu memberi komen dalam persoalan menyambut perayaan itu, kerana Presiden telah menyatakan hukum berkaitan dengannya.

Tetapi persoalan yang timbulnya ialah apakah tujuan kita menyambut dan meraikan perayaan deepavali? Samada tujuan politik atau dakwah? Kalau dakwah, apakah pakej pengisian yang telah kita kemukakan kepada mereka.?. Sedangkan Yb Tuanguru Presiden menyebut kepada kita deepavali boleh disambut hanya bertujuan dakwah.kita bimbang sekiranya perayaan deepavali adalah disambut hanya kerana ingin meraih undi semata-mata.

Wallahu A’laam
131120080605pm

Wednesday, November 12, 2008

AMALAN IBU BAPA UNTUK SI ANAK YANG BERMASALAH

( Sebagai salah satu usaha untuk menyelesaikan masalah anak-anak yang degil dan nakal.Amalan-amalan ini disunting dari buku “AMALAN PELEMBUT HATI” yang disusun oleh Al-Fadhil Ustaz Hanif Ghazali, Mudir Madrasah Az-Zubaidiyyah, Merbok Kedah )

AMALAN 1

سَلآمٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيْمٍ
Ayat ke 58, surah Yasin ( يس ) telah disebut sebagai amalan yang bermenafaat untuk melembutkan hati terutamanya anak-anak yang degil.

Ayat ini perlu diamalkan tatkala matahari hampir terbernam atau ditengah malam jumaat sebanyak 313 kali.

Cara amalan ini ialah sebelum memulakan bacaan ayat tersebut, hendaklah membaca 5 kali surah Al-Fatihah dan dihadiahkan kepada RasuluLlah SAW, alim ulama’, para syuhada’, ibu bapa, muslimin dan muslimat.

AMALAN 2

أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ أَلْلَّه يَعْلَمُ مَا فِى اَلسَّمَاءِ وَالْأَرْضِ إِنَّ ذَلِكَ فِىْ كِتَبٍ
إِنَّ ذَلِكَ عَلَى الْلَّهِ يَسِيْرٌ

Ayat daripada surah Al-Haj ayat 70 tersebut berfaedah untuk mengembalikan anak, pasangan atau sesiapa sahaja yang berada dibawah tanggungjawab kita yang telah lari daripada rumah.

Ia juga dikatakan bermenafaat untuk mengembalikan barang-barang yang dicuri.

Cara mengamalkannya ialah :

1. Surah Al-Fatihah dihadiahkan kepada rasuluLlah SAW, kedua ibu bapa dan seluruh muslimin dan muslimat.

2. Membaca ayat tersebut sebanyak 1000 kali selepas solat isyak.

3. Doa : “ اللهم رَدَّ ضَالَّتِي إِلَيَّ بِبَرَكَةِ هَذِهِ الْأَيَةِ “

AMALAN 3
( ANAK NAKAL )


1.Surah Al-Fatihah hadiahkan kepada RasuluLah SAW.
2.Selawat Al-Fateh 100 kali.
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمدن الفاتح لما إغلق, والخاتم لما سبق وناصر الحق بالحق ,
والهادي إلى صراطك المستقيم وعلى أله وأصحابه حق قدره ومقداره العظيم

3.Surah Ali-Imran ayat 83:
أفغير دين الله يبغون وله أسلم من فى السموات والأرض طوعا وكرها وإليه يرجعون

4. Ayat Kursi 170 kali.

5. Surat At-Taubah ayat 46 100 kali.
ولو أرادوا الخروج لأعدوا له عدة ولكن كره الله انبعاثهم
فثبطهم وقيل اقعدوا مع القعدين .


AYAT-AYAT TERSEBUT DIBACA PADA AIR,GUNAKAN AIR TERSEBUT SEBAGAI MANDIAN ATAU MINUMAN.


HUKUM KENDURI ARWAH


KENDURI ARWAH.

(Disini saya cuba menampilkan pandangan ulama’ berkaitan masalah ini. Ini kerana masalah ini sering dibincangkan dan tidak kurang juga berlakunya perbalahan disebabkan masalah ini.)

Berkata Syeikh Abdul Qadir Isa di dalam kitabnya ‘Al-Mizan Al-‘Aadil’:“Sesungguhnya di dalam masalah jamuan selepas kematian, para ulama ada dua pandangan:

Pandangan pertama.Sebahagiannya berpendapat makruh bagi keluarga si mati menyediakan makanan utk org ramai, dan ada yang mengharamkannya.

Dalil-dalil mereka.

Dalil pertama.Imam Ahmad, Ibnu Majah meriwayatkan dengan sanad yg sohih dari Jarir bin Abdillah katanya: “Kami menganggap perhimpunan dengan keluarga si mati dan menyediakan makanan termasuk di dalam ‘Niyahah’ (ratapan yg dilarang)Berdasarkan ini ulama Hanafiyyah berkata : “Makruh menyediakan makanan pada hari pertama, kedua ketiga dan selepas seminggu (dari kematian) (Lihat Hasyiah Ibnu Abidin Jld 2 MS 240)

Dalil kedua.Imam At-Tirmizi, Al-Hakim dan lain-lain meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda (ketika kematian Ja’far) :اصْنَعُوا لِأَلِ جَعْفَرَ طَعاماً فَقَدْ جاءَهُم ما يُشْغِلُهُمMaksudnya : “ sediakanlah makanan kepada keluarga Ja’far , sesungguhnya telah datang kepada mereka apa yg menyibukkan mereka (musibah)Hadis ini dihukum Hasan oleh At-Tirmizi dan sohih menurut Hakim.Mereka berkata: “Sesungguhnya (menurut) sunnah ialah jiran si mati atau keluarganya yg jauh dengan si mati menyediakan makanan kepada keluarga si mati pada hari dan malam tersebut”. Inilah pandangan jumhur ahli feqh termasuk ulama’-ulama dalam mazhab empat.

Pendapat kedua.Ada sebahagian ulama lain berpendapat harus bagi keluarga manyediakan makanan (kpd org ramai) walaupun pada hari pertama kematian.

Dalil-dalil mereka:

Dalil pertama.Imam Ahmad bin Mani’ meriwayatkan di dalam musnadnya dari Al-Ahnaf bin Qais katanya : “Ketika Sayyidina Umar ditikam , dia menyuruh Suhaib mengimamkan sembahyang tiga hari dan dia menyuruh supaya disediakan makanan kepada orang ramai (iaitu selepas kematiannya)Kata Ibnu Hajar Al-Asqallani: Sanadnya Hasan. (Matholib Aliyah jld 1 ms 199, No hadis 709)

Dalil kedua.Imam Ahmad meriwayatkan di dalam ‘Az-zuhd’ dari Thowus (seorang ulama tabien) katanya: “sesungguhnya orang yg telah mati menghadapi fitnah kubur selama tujuh hari, dan mereka (sahabat atau tabien) menyukai makanan disediakan pada hari tersebut utk mereka (si mati dengan di niatkan pahala sedekah kepadanya)Ibnu Hajar berkata : “Sanadnya kuat”. (Matholib Aliyah no hadis 710)
Tarjih Syeikh Abdul Qadir Isa:“ Walaupun dalil pendapat kedua sahih tetapi tidak dapat menandingi dalil-dalil pendapat pertama. Dengan ini aku mentarjihkan (menguatkan dan menyaokong) bahawa perbuatan tersebut adalah makruh.” (Al-Mizan Al-Aadil ms 69-70)Syeikh Al-Hafiz Abdullah Siddiq Al-Ghumari pula mentarjihkan bahawa hukumnya adalah harus.

Di antara hujjahnya ialah penyediaan makanan tersebut samalah seperti memberi upah dalam tugas-tugas keagamaan seperti membaca Al-Quran, menjadi imam dan lain-lain (Lihat Itqanus Shon’ah fi Tahqiq Ma’na Al-Bidah (terjemahan Us Mahfuz Muhammad Ms 93)

Syekh Abdul Halim Mahmud (mantan Syeikh Azhar) pula menegaskan bahawa perbuatan tersebut adalah ‘khilaful aula’ (iaitu lebih baik ditinggalkan tetapi tidak sampai ke tahap makruh ataupun haram) (Lihat Fatawa Syeikh Abdul Halim Mahmud jil 2 ms 272)Kesimpulan.1)

Masalah ini masih boleh dikatogerikan dalam masalah khilafiyyah. Dalil-dalil yg dikemukakan masih ada ruang untuk dimunaqasyahkankan (diperdebatkan), (saya tidak mahu memanjangkan lagi munaqasyah kerana khilaf yg seperti ini mungkin tiada kesudahan). Ia bukanlah satu dalil yang ‘qat’iyyut thubut’ dan ‘qatiyyud dalalah’ (dalil yg benar-benar putus), dan oleh itu pintu ijtihad masih ada, dan perbezaan ijtihad adalah perkara yg dibenarkan.

2) Hukum dalam masalah ini berlegar di antara haram atau bidah, makruh dan harus. Tidak ada ulama yg menghukumnya wajib seperti sangkaan sebahagian masyarakat. Ini semua adalah hukum yg ‘Zonni’ bukannya ‘Qat’ie’ yg tidak perlu dijadikan perbalahan.

3) Masalah menghadiahkan bacaan kepada si mati adala masalah yg lain. Kebanyakan ulama mengharuskannya.Wallahua’lam.Ust Khairul Azmi12 nov 2008.Rujukan1. Al-Matholib Aliyah, Ibnu Hajar Al-Asqallani, Tahqiq Syeikh ‘Aazhomi.2. Al-Fiqh Al-Islami, Dr Wahbah Zuhaili3. Fatawa Syekh Abdul Halim Mahmud.4. Al-Mizanul Aadil, Syeikh Abdul Qadir Isa.5. Itqanus Shon’ah fi Tahqiq ma’na Al-Bid’ah, Syeikh Abdullah Al-Ghumari6. Al-Mafhum Ad Daqiq fi Dr Abdul malik Sa’diy7. dll.

Sunday, November 9, 2008

UMNO DAN RASUAH BAGAIKAN KENTUT DENGAN TAHI


Pengerusi Lembaga disiplin UMNO, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail meminta pucuk pimpinan parti itu supaya menyelamatkan parti itu daripada kehancuran berikutan berleluasanya politik wang pada pemilihan sekarang. Kenyataan ini dikeluarkan setelah beliau menerima 900 aduan tentang rasuah yang berlaku.

Beliau juga berkata, masalah utama dalam membanteras politik wang dalam UMNO kini ialah gejala buruk tersebut telah diterima oleh sebahagian besar ahli parti itu dan sudah menjadi satu bentuk budaya. ( utusan malaysia 8 / 10 / 2008 )

Begitulah sebenarnya yang berlaku kepada UMNO,barah rasuah ini sudah sebati dengan perjuangan mereka, bak kata pepatah bagaikan aur dengan tebing, seperti irama dan lagu, isi dan kuku dan seperti kentut dengan tahi.

Matlamat perjuangan mereka untuk membela agama, bangsa dan Negara entah kemana, yang penting bagi mereka ialah jawatan, yang boleh memberikan keuntungan yang lumayan apabila mereka berada disuatu posisi perjawatan yang mereka idamkan.

Agama Islam yang yang dianuti oleh penyokong dan pendokong PAS dan juga dianuti oleh penyokong dan pendokong UMNO telah mengharamkan perbuatan rasuah ini. Mungkin pemimpin-pemimpin UMNO bertanya mana dalilnya.
Allah SWT berfirman
ولا تأكلوا أموالكم بينكم بالباطل وتدلوا بها إلى الحكام لتأكلوا فريقا من الأموال
الناس بالإثم وأنتم تعلمون
Maksudnya: Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu Dengan jalan Yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia Dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya). (Al-Baqarah 188)

Firman Allah SWT :
سماعون للكذب أكّلون للسحت
Maksudnya: Mereka sangat suka mendengar berita-berita dusta, sangat suka memakan Segala Yang haram (rasuah dan sebagainya. (Al-Maa’idah 43)

Berkata Ibn Mas’ud : (السحت الرشوة ) As-suht itu rasuah
[1].

Disebut didalam kitab Tafsit As-Tha’alaby Al-Mausum Bi Jawahiril Hasan Fi Tafsiril Quran.( Jilid 1, Muka surat 463 ) bahawa As-Suht ialah setiap harta yang diusahakannya dengan cara tidak halal.

Sabda Nabi SAW:
عن أبى هريرة رضى الله عنه قال: لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم
الراشى والمرتشى


Sabda Nabi SAW: Daripada Abu Hurairah R.anhu berkata: RasuluLlah SAW melaknat pemberi dan penerima rasuah.
[2]

Jelaslah selama ini pendokong dan penyokong UMNO berselindung disebalik Agama sebagai benteng untuk mengukuhkan parti mereka. Sekiranya ikhlas mereka cinta kepada islam, nescaya mereka akan meninggalkan kerja terkutuk ini

BUAT PEJUANG-PEJUANG ISLAM…

Tempoh kempen pemilihan UMNO sehingga awal Mac ini. Bermakna makin panjanglah tempoh mereka bercakaran sesama sendiri dan makin banyaklah kerja-kerja haram rasuah ini akan berleluasa. Maka inilah tanda-tanda kehancuran UMNO.

Allah SWT telah menghancurkan penentang Nabi Nuh A.s dengan taufan dan banjir besar, penentang Nabi Luth A.s telah dimusnahkan oleh Allah dengan dilingkupkan bumi keatas mereka dan Penentang Nabi Musa, firaun dan pengikut-pengikutnya ditenggelamkan kedalam laut.

Tetapi kehancuran yang berlaku kepada penentang Nabi Muhammad melalui dua cara sebagaimana yang disebutkan oleh allah SWT didalam Al-quran.

Firman Allah SWT:
يخربون بيوتهم بأيديهم وبأيدى المؤمنين
Maksudnya: Mereka membinasakan rumah-rumah mereka dengan tangan-tangan mereka sendiri (dari dalam) dan dengan tangan orang-orang yang beriman (yang mengepung mereka dari luar).( Al-Hasyr 2)

Iaitu mereka meruntuhkan kekuasaan
[3] mereka, organisasi mereka dengan tangan mereka sendiri dan juga dengan usaha tangan-tangan orang yang beriman.

Fahamlah kita, bahawa rasuah yang berlaku didalam Parti UMNO kini adalah proses menghancurkan UMNO yang mereka lakukan dengan tangan mereka sendiri. Kemudian kehancuran parti mereka ialah dengan tangan-tangan orang yang beriman. Lalu kita yang menyertai parti yang mendokong arahan Allah SWT, parti yang memperjuangkan agama Allah SWT perlulah bekerja kuat untuk menjatuhkan parti mereka

Mereka sebenarnya telah membantu kita untuk meruntuhkan parti mereka..

Wallahu Aklam
091020080836pm


[1] Tafsir At-Tabari. Jld 4. M/s 579
[2] Riwayat Ahmad. Jld 2. M/s 382. At-Tarmizi. Jld 3. M/s 622. Al-Hakim. Jld 4.M/s 103 dan Ibn Hibban Jld 11.M/s 467
[3] Rumah didalam ayat diatas dimaksudkan dengan kekuasaan,organisasi dll.

Thursday, November 6, 2008

MADRASAH NUBUWWAH ATAU MADRASAH MADDIYYAH ?


Agama-agama langit, ajaran nabi-nabi ataupun dikenali juga sebagai madrasah nubuwwah adalah bertentangan dengan falsafah serta pemikiran kebendaan yang sentiasa mencanangkan bahawa hidup ini adalah segala-galanya dan hidup adalah matlamat manusia.

Falsafah kebendaan terlalu memuliakan, mengagungkan, menyambut dan tamakkan kehidupan duniawi. Ia sentiasa berusaha untuk mengisi, mengindah dan menghiasi lagi kehidupan dunia ini.

RasuluLlah SAW banyak bersabda dalam perkara ini. Diantaranya:

Sabda Nabi SAW:
اللهم لا عيش إلا عيش الأخرة
Maksudnya: Ya Allah, tidak ada kehidupan melainkan kehidupan akhirat. (H.R Bukhari dalam kitab Ar-Riqaq)

Sabda Nabi SAW:
اللهم اجعل رزق أل محمد قوتا (وفى الرواية) كفافا
Maksudnya: Ya Allah, jadikanlah rezeki keluarga Muhammad ia sekadar cukup makan sahaja. (H.R Muslim dalam tajuk zuhud)

Sesungguhnya kehidupan baginda yang tenteram itu adalah merupakan cermin yang membayangkan akidah dan sikap tadi. Ibn Mas’ud menceritakan bahawa RasuluLlah SAW tidur diatas tikar dan ada tanda-tanda (kesan-kesan) di badan baginda. Berkata Ibn Mas’ud: “Wahai RasuluLlah, alangkah baiknya engkau menyuruh kami membentangkan untuk engkau dan kami membuat sesuatu untuk engkau.Sabda Nabi SAW:


مالي وللدنيا وما أنا والدنيا إلا كراكب استظل تحت شجرة
ثم راح وتركها
Maksudnya: Apakah yang boleh aku lakukan dengan dunia ini.Bandingan aku dengan dunia ini cumalah laksana seorang pengembara yang bernaung sebentar dibawah sepohon pokok, setelah itu ia meninggalkan pokok itu untuk meneruskan semula perjalanan.( H.R Ahmad,Tarmizi dan Ibn Majah).

Madrasah Nubuwwah yang dibina oleh Rasulullah SAW amat berbeza dengan Madrasah Maddiyyah. Pakej mata pelajaran yang diajar di Madrasah Nubuwwah melangkaui persoalan dunia dan akhirat,hidup dan mati, syurga dan neraka, menjadikan manusia sentiasa berwaspada didalam gerak geri mereka didunia ini.

manakala madrasah Maddiyyah menjadikan dunia sebagai tempat mereka berseronok, menikmati anugerah Allah sehingga lupa kepada penciptanya. Akhirnya mereka lemas dalam kemewahan nikmat yang dianugerahkan oleh Allah SWT. Persoalan mati, neraka dan akhirat tidak termasuk didalam agenda mata pelajaran mereka.

Oleh itu, saudara perlu memilih madrasah manakah yang boleh memberikan kebaikan semasa hidup dan selepas mati. Pilihlah, samada mahu berdaftar di Madrasah Nubuwwah yang suatu masa dahulu Nabi Muhammad adalah mudirnya dan sekarang mudirnya adalah dikalangan ulama’-ulama’ atau Madrasah Maddiyyah yang dulu kini dan selamanya mudirnya adalah syaitan Laknatullah
.

Wednesday, November 5, 2008

KEHEBATAN TARBIYYAH PAS



(KERTAS KERJA INI TELAH DIBENTANGKAN OLEH YB DATO' SRI TUANGURU HJ ABDUL HADI AWANG DI KONVENSYEN TARBIYAH PAS PAHANG DI JERANTUT PADA 2 NOV 2008)


بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله الذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدى لولا أن هدانا الله, والصلاة والسلام على رسول لله وعلى أله وصحبه ومن تبعه وولاه

KEGEMILANGAN TARBIYAH PAS, REALITI DAN HARAPAN

Tarbiyah menjadi agenda terpenting dalam parti islam seperti PAS kerana parti ini berlandaskan aqidah islamiyyah, perjuangannya pula berasaskan islam yang syumul, membezakan PAS dengan kumpulan islam yang lain dan sangat jauh bezanya dengan perti yang berasaskan sekular.

Tarbiyah islamiyyah yang dibawa oleh PAS adalah kesinambungan daripada Harakah Islamiyyah yang berterusan sepanjang zaman, wawasannya berpanjangan daripada dunia sehingga akhirat.

KEAHLIAN TERBUKA

Undang-undang tubuh PAS menerima setiap orang islam, aqil baligh atau mukallaf.Maka ahli PAS terdiri daripada berbagai latar belakang dan peringkat.Pemimpin disemua peringkat, ahli biasa dan penyokong tegar, berpendidikan tinggi dan berilmu, adil dan fasik

PROGRAM TARBIYAH


Agenda tarbiyah PAS dilaksanakan sejak penubuhan PAS lagi. Dilakukan oleh pemimpin dan ulama’ PAS disemua peringkat, cara yang lahir melalui pengalaman sendiri, pengaruh gerakan tajdid dan islah yang berlaku diseluruh dunia islam dan menimba pengalaman dari gerakan islam dipelusuk dunia seperti Ikhwan, Jamaat Islami, Masyumi dan lain-lain. Diantara kegiatannya ialah pengajian khusus dan umum, usrah, tamrin, seminar, ijtima’, ceramah umum dan lain-lain.

KEGEMILANGAN

Walaupun banyak cabaran dan mehnah disepanjang perjuangannya, PAS menjadi makin kuat dan berpengaruh diperingkat Negara dan Antarabangsa, melahirkan pejuang dan amilin yang gigih dan kuat, menapis mereka yang istiqamah dan menggugurkan sampah perjuangan didalamnya, meningkatkan kefahaman ahli parti kepada perjuangan islam dan mempengaruhi masyarakat sekeliling islam dan bukan islam.

HARAPAN

Oleh kerana perjuangan ini menerima keahlian yang makin bertambah, terdiri daripada berbagai peringkat dan latar belakang pendidikan dan fikrah, lapangannya makin luas dan jangka masa yang panjang.Maka agenda dan manhaj tarbiyah hendaklah diulangkaji dari masa ke semasa. Berteraskan istiqamah kepada aqidah perjuangan serta mampu meneruskan perjuangan dalam semua keadaan dan bersedia untuk memerintah dengan memenuhi cirri-ciri parti Allah.

وأخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين