Saturday, September 6, 2008

LAPORAN PONDAN JAKIM, YADIM, MAIWP DAN JAWI


Saya menyokong tindakan yang bakal diambil keatas Raja Petra kerana dikatakan menghina agama islam. Alhamdulillah Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Zahid Hamidi telah memberikan responnya terhadap masalah ini.

Bernama.com telah menyiarkan seperti berikut “Tindakan empat buah agensi Islam membuat laporan polis terhadap penulis blog "Malaysia Today" Raja Petra Kamaruddin adalah bukti umat Islam tidak akan berdiam diri dengan penghinaan yang dibuat terhadap agama itu termasuk melalui laman blog di internet.Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata tindakan membuat laporan polis itu amat wajar.Bercakap kepada pemberita selepas menghadiri majlis berbuka puasa di Masjid Al-Ghazali di sini malam semalam, beliau berkata pihak yang menghina dan memperlekehkan imej Islam perlu dikenakan tindakan sewajarnya mengikut undang-undang negara.”

Tindakan yang dikenakan ekoran daripada laporan polis yang telah dibuat oleh Jabatan kemajuan islam Malaysia ( JAKIM ), Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia ( YADIM ), Majlis agama islam Wilayah Persekutuan ( MAIWP ) dan Jabatan agama islam Wilayah Persekutuan ( JAWI ).

Apa yang dilihat, tindakan yang diambil oleh kerajaan BN terhadap Raja Petra Kamaruddin bukanlah kerana sensitif terhadap isu-isu penghinaan terhadap agama, tetapi lebih bersifat untuk meraih simpati rakyat terhadap UMNO dan BN yang sedang nazak ketika ini

Sekiranya Datuk Zahid Hamidi benar-benar sensitif terhadap isu-isu agama ini, kenapa kerajaan BN yang 50 tahun lebih memerintah tidak mengambil tindakan terhadap Kassim Ahmad (Anti Hadith), Farish A.Noor yang terang-terang menghina Nabi Muhammad dan keluarganya. Bahkan ajaran Qadiani yang menyesatkan itu, berpusat di Daerah Selayang masih lagi wujud sehingga ke saat ini yang tidak diambil tindakan oleh mana-mana pihak.

Sebab itu laporan polis yang dibuat oleh JAKIM, YADIM, MAIWP dan JAWI saya sifatkan laporan pondan yang berani kepada sebelah pihak sahaja.

Saya bukan mahu membela orang yang menghina islam kerana diatas nama pembangkang, tetapi tindakan dan laporan yang dikenakan biarlah adil.

No comments: