Saturday, December 26, 2009

ZAMRI OH ZAMRI BERNASNYA PANDANGANMU...


(Ulasan Bernama 26 December 2009)

KUALA LUMPUR, 26 Dis (Bernama) -Lorong kiri di KM272.8 lebuhraya Plus arah utara, kira-kira lapan kilometer selepas Plaza Tol Ipoh Selatan, ditutup sementara, kata Pengurus Komunikasi Korporat Projek Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) Iskandar Dzulkifli Sabtu.

Ketua Trafik Ipoh DSP Mohd Rodzi Rejab berkata siasatan awal polis mendapati pemandu berkenaan merancang untuk bertukar giliran memandu dengan pembantunya sebaik tiba di kawasan Rehat & Rawat Sungai Perak dekat sini.

"Ujian alkohol dan dadah yang dijalankan ke atas pemandu berusia 38 tahun itu didapati negatif," katanya kepada pemberita di sini Sabtu.

Beliau berkata pemandu berkenaan direman sehingga Rabu ini bagi membantu siasatan yang dibuat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Mohd Rodzi berkata bas ekspres tersebut tidak mempunyai rekod kesalahan trafik namun beliau enggan menyatakan rekod pemandu yang ditahan itu.

Sementara itu, Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir meminta kerajaan pusat mempertimbangkan agar tidak membenarkan lagi bas ekspres beroperasi pada waktu malam.

Beliau berkata sekiranya langkah itu mampu melindungi nyawa pengguna perkhidmatan berkenaan maka ia amat wajar sekali dipertimbangkan.

"Nyawa orang ramai adalah yang paling utama," katanya kepada pemberita selepas menemui dan menyampaikan sumbangan peribadi kepada anggota keluarga mangsa nahas berkenaan di luar Rumah Mayat Hospital Raja Permaisuri Bainun di sini Sabtu.

Ulasan: Saya tertarik dengan pandangan MB Perak supaya kerajaan Pusat mempertimbangkan agar tidak membenarkan lagi bas ekspres beroperasi diwaktu malam. Tertarik bukan kerana idea dia bernas, tapi tertarik sebab ketidakcerdikannya sebagai seorang Menteri Besar. 1) Masalah sekarang ni,bukan sebab waktu malam atau siang, drivernya telah akui bahawa dia terlelap.Jadi kemalangan itu berlaku kerana beliau terlelap bukan kerana waktu malam.2) Kalau semua bas beroperasi diwaktu siang,kita akan tengok berlakunya kesesakan lalulintas sebab orang yang nak pergi kerja pun waktu siang,majoriti urusan manusia diwaktu siang dan kita akan tengok lambakan bas ekspres di terminal-terminal bas.3) Majoriti kemalangan yang berlaku adalah diwaktu siang. Jadi kalau kita guna teori MB Perak ni sebaiknya bas tak payah beroperasi langsung sebabnya waktu malam dan siang kedua-duanya tak mampu untuk cegah kemalangan.Cadangan saya biarlah bas itu beroperasi seperti biasa samada malam atau siang tetapi pemandunya perlu berhati-hati.

1 comment:

محمد حذوان بن حميدان said...

hahaha..ana sangat sokong dengan ulasan akhi!! (^_^)