Sunday, May 23, 2010

MENELITI REAKSI MASYARAKAT TENTANG JUDI,MUHYIDDIN CARI REDHA MANUSIA...

Timbalan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan akan meneliti reaksi masyarakat berhubung pemberian semula lesen menjalankan kegiatan pertaruhan pada kejohanan bola sepak Piala Dunia 2010 bulan depan kepada Berjaya Group baru-baru ini.

Muhyiddin menjelaskan, walaupun beliau belum dimaklumkan mengenai reaksi masyarakat berhubung perkara itu secara umumnya, kerajaan memberi jaminan akan sentiasa mengambil kira pandangan semua termasuk dari kalangan Islam dan bukan Islam.

Ulasan: Artikel pendek ini saya ceduk dari blog www.mutaligat.blogspot.com. Nampaknya seseorang itu bila duduk dalam UMNO yang jahil terus dengan kejahilannya manakala yang berilmu akan menjadi jahil. Contohnya :

1) Muhyiddin Yasin, terus dengan kejahilannya, masih lagi nak kaji dan meneliti reaksi masyarakat tentang judi. Bermakna beliau lebih suka mencari redha manusia dari redha Allah dalam persoalan halal haram. Firman Allah SWT :

وما كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمرا أن يكون لهم الخيرة من أمرهم

ومن يعص الله ورسوله فقد ضل ضللا مبينا
Maksudnya: Dan tidaklah harus bagi orang-orang Yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. dan sesiapa Yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka Sesungguhnya ia telah sesat Dengan kesesatan Yang jelas nyata.
(Al-Ahzab 36)

2) Jamil Khir adalah seorang yang berilmu dan beliau semasa era forum perdana dulu,dilihat orang yang tegas dalam persoalan agama. beliau dilantik sebagai senator untuk menjaga agama, Allah menguji Jamil Khir dengan isu judi, adakah imannya mampu pertahankan jiwa raganya dengan jawatan yang disandangnya. Lalu hari ini Jamil Khir dilihat seperti orang jahil, tak tahu halal haram.

Sebab itu orang tua-tua kata “ Orang cerdik ikut orang bodoh, sekali dengan yang cerdik jadi bodoh”

Hari ini kita lihat pemimpin bukan islam termasuk DAP meminta supaya dihadkan kegiatan perjudian ini. Inilah hasil berkawan dengan PAS. Sampai sekarang, sudah ada pimpinan DAP dan Keadilan yang bukan islam boleh membaca quran dan memetik hadith-hadith Nabi SAW.

Begitulah apabila ulama' dok dalam Umno, tengoklah dulu, Hamid Othman, Yusof Nor, Abdullah Mat Zain dan ramai lagi...bila dok dalam UMNO mereka menjadi ulama' bisu.Takut untuk berperanan menyatakan kebenaran.

No comments: