Wednesday, March 26, 2008

Buat sahabat seperjuangan....

Sahabat-sahabatku, masihkah kau ingat bangunan ini? 12 tahun yang lalu kita pernah menjadi penghuni di tingkat 2. Alangkah indahnya kehidupan diwaktu itu....bila waktu azan berkumandang, kita bergegas turun ke halaman bawah bagaikan orang yang melakukan sa'ie di makkah....Apabila waktu kelas, masing-masing persiapkan diri melangkah gagah bersama cita-cita yang tersemat didada..... Semuanya itu hanya menjadi nostalgia yang terpahat kukuh di minda kita.Sekarang kita membawa haluan masing-masing demi meneruskan sisa-sisa kehidupan ini.

Sudah lama aku tidak bertemu kalian semua....Hafizuddin Kadir(Keratong 4)seingat aku kali terakhir semasa ceramah di keratong 4 pada tahun 2002. Jazran Jamaluddin (Jack) pertemuan dengannya kali terakhir ialah sehari setibanya aku di Malaysia di Batu 1 Temerloh. Ahmirizam Ramli (Keratong 5) kali terakhir aku bertemu di Taman Melewar pada tahun 2003. Hanif Nasir (Keratong 2)aku bertemu dengannya pada PRU-12, cukup kuat bekerja untuk memenangkan Ust Sukri Ahmad di DUN Ibam.Fadhli Ismail (Batu 3)pertemuan dengannya kali terakhir di Tunas Manja Sg Isap pada tahun 2007.Azrul Zubir (Bkt Perpat) pertemuan terhakhir dengannya ialah pada tahun lepas di kedai emas kerteh.Tarmizi Rasyid (Kubang Tepak Manir)kali terakhir aku bertemu dengannya di Hadapan mahkamah Kuala Terengganu pada Mac lalu.Al-fadhil Najib Taib (Endau) terakhir aku makan bersamanya di restoran AMRA kempadang kuantan pada tahun 2006. Roslan Ali pertemuanku terakhir bersamanya di pejabat pos kuantan pada jan 2008.Mat Yie (Kg Tok Raja jerteh)pertemuan ku dengannya kali terakhir dan terawal iailah semasa hari raya aidilfitri di Pejabat Pas Kawasan Besut. Kamal Che Mud, Wan Amiruddin dan yang lain-lain tak pernah aku temui......bila teringatkan mereka, sedih dan pilu yang tak pernahku undang datang bertamu di benakku ini....

Sahabat-sahabatku, aku manusia biasa seperti orang lain juga, disana ada kelemahan-kelemahan yang memang tidak dapat dielakkan, dalam keadaan begini aku gagahi juga untuk aku berpesan bagi diriku dan diri kamu semua.......Sekolah yang pernah kita jejaki bersama itu (Darul Quran) diasaskan oleh seorang ulama' yang termasyhur di dunia, bertujuan untuk melahirkan ulama'-ulama' dan pejuang-pejuang islam yang mampu membawa agenda dari Allah SWT. Sahabat-sahabat, Sibuk macamana sekalipun, padat waktu dengan kerja dan keluarga, jenguklah jamaah...hadirilah segala bentuk program jamaah.Berilah komitmen semampu yang boleh dengan jemaah. jangan tinggalkan jemaah dalam keadaan gersang, jemaah umpama bahtera yang perlu kepada kelasi. Yb Tok guru Hj Hadi dan Yb Ust Hj Harun Taib telah mentarbiyyah kita sebagai kelasi...pikullah tanggungjawab ini.....
wassalam...........27032008217am

No comments: