Wednesday, May 27, 2009

KERAJAAN TAK SERIUS TANGANI KESIHATAN RAKYAT


Bungkusan rokok wajib papar amaran kesihatan bergambar mulai bulan depan

PUTRAJAYA: Semua bungkusan rokok untuk jualan di pasaran tempatan wajib memaparkan Amaran Kesihatan Bergambar mulai 1 Jun ini.Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, berkata perkara itu seiring dengan penguatkuasaan sepenuhnya terhadap cetakan Amaran Kesihatan Bergambar pada bungkusan rokok mengikut keperluan Peraturan-peraturan Kawalan Hasil Tembakau (Pindaan) 2008.

"Penjual yang didapati menjual bungkusan rokok yang tidak memaparkan Amaran Kesihatan Bergambar selepas 1 Jun ini boleh didenda tidak melebihi RM10,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.
Dr Mohd Ismail berkata, Amaran Kesihatan Bergambar itu juga tidak boleh dihalang daripada penglihatan oleh apa-apa benda, alat atau cara."Penjual yang melakukan kesalahan ini boleh didenda tidak melebihi RM10,000atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali," katanya.

Penguatkuasaan Amaran Kesihatan Bergambar pada kotak rokok dikuatkuasakansecara berperingkat bermula Januari lepas, iaitu sesebuah syarikat perlumencetak amaran itu pada sekurang-kurangnya dua jenama rokok keluaran mereka, dan pada Mac lalu mereka dikehendaki mencetak amaran itu pada semua jenama rokok keluaran mereka.-Bernama

Ulasan : Sebenarnya kerajaan Malaysia sangat tidak serius dalam menangani kesihatan rakyat mereka. Bagi saya, arahan Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican supaya diadakan cetakan amaran kesihatan bergambar hanya untuk menjaga peraturan kawalan hasil tembakau pindaan (2008) sahaja. Kalau hanya setakat amaran ditepi kotak rokok sahaja, maka larangan itu seumpama lepas batuk ditangga sahaja.

Sekiranya kerajaan serius untuk menjaga kesihatan rakyat mengapa ianya tidak diharamkan terus, sedangkan umum mengetahui termasuk kerajaan juga mengetahui bahawa rokok membahayakan kesihatan. Tapi kenapa mereka yang bertanggungjawab untuk menjaga kesihatan seolah-olah tunggul kayu. Inilah akibatnya bila wang adalah segala-galanya, wang mengatasi kepentingan rakyat.akhirnya secara tak sedar rakyat dibunuh oleh kerajaan sendiri.


Berikut ini adalah antara point2/isi2 penting tentang rokok yang dapat saya catatkan setelah membaca artikel tentangnya tempohari ;

-Rokok mengandungi lebih kurang 4000 jenis bahan kimia

-Dalam 4000 itu, sekurang-kurangnya 200 jenis adalah dikesan berbahaya kepada kesihatan.

-Racun utama yang ada dalam rokok adalah TAR, NIKOTIN dan KARBON MONOKSIDA.

-Tar adalah substansi hidrokarbon yang bersifat melekit yang menempel dan melekat pada paru-paru.

-Nikotin adalah sejenis dadah yang mempengaruhi sistem saraf dan peredaran darah. Bahan ini bersifat karsinogen, yang boleh menyebabkan cancer paru-paru yang amat berbahaya.

-Karbon monoksida adalah bahan yang mengikat hemoglobin dalam darah, menyebabkan darah tidak dapat bercantum dan membawa oksigen.

-Kesan-kesan yang disebabkan oleh bahan berbahaya dalam rokok boleh menyebabkan si perokok terdedah kepada risiko mengalami (dibanding yang tidak menghisap rokok) :

-14 x kebarangkalian lebih tinggi untuk menghidapi cancer paru-paru, mulut dan tenggorok

-4 x kebarangkalian lebih tinggi untuk menghidapi cancer esophagus

-2 x kebarangkalian lebih tinggi untuk menghidapi cancer saluran pernafasan

-2 x kebarangkalian lebih tinggi untuk menghadapi serangan penyakit jantung.

-Rokok juga meningkatkan risiko kecacatan bagi penghidap pneumonia dan menyebabkan gagal fungsi jantung, serta tekanan darah tinggi.

-Menghisap rokok dengan kadar nikotin rendah tidak akan membantu anda mengurangi risiko berbahaya, kerana si perokok pasti akan menghidapi penyakit ketagih kepada bahan2 seperti nikotin dan tar, menyebabkan si perokok cenderung untuk menyedut asap roko secara lebih keras, lebih mendalam dan lebih lama.

-Bahan-bahan yang dikenalpasti sebagai sangat berpotensi untuk menyebabkan si perokok menghidapi cancer adalah seperti ;
vinyl chloride
benzo (a) pyrenes
nitroso-nor-nicotine

Berkenaan dengan cancer paru-paru, kematian biasanya terjadi kerana kesulitan bernafas yang diakibatkan oleh ketumbuhan cancer yang semakin membesar. Yang berbahayanya ialah, oleh kerana posisi paru-paru dalam sistem peredaran darah menjadikan cancer jenis ini begitu mudah tersebar ke seluruh tubuh. Penyebaran metastase ke arah otak dan bahagian penting lainnya lah yang mengakibatkan kematian. 90% penderita cancer paru-paru biasanya akan meninggal dunia dalam masa 3 tahun setelah diagnosis. ( dari web: http://www.pakarhowto.com/ )

No comments: