Monday, May 18, 2009

PDRM DAN MARUAH YANG MAKIN TERCALAR


Polis Di Raja Malaysia (PDRM) adalah satu pasukan yang sangat disegani oleh masyarakat pada satu ketika dahulu. Orang-orang kampung bangga sekiranya orang sekampungnya menjawat jawatan polis atau askar.Bahkan itulah kebanyakannya cita-cita pelajar sekolah rendah apabila ditanya oleh guru-guru mereka.

Tapi selepas zaman Reformasi, anggota polis tidak lagi dihormati, kredibilitinya hilang dimata rakyat sampai ke saat ini sehinggakan polis tidak lagi disegani dan ditakuti.

Apa yang saya nak tulis pada kali ini ialah tentang pendedahan yang telah dibuat oleh majalah Mastika bil 815.Bulan Mei.Antara tajuk didalamnya ialah : “Dahsyat betul cerita mereka ini,tapi…” yang ditulis oleh :Khairul Anwar Yusop.

Diantara perenggan cerita tersebut ialah:
Dalam sekatan itu, menurut Kak Liza, keretanya turut ditahan. Kemudian datang seorang anggota polis, lalu meminta kad pengenalan dan lesen memandu daripada suaminya. Setelah membelek kad pengenalan dan lesen memandu, anggota polis itu kemudiannya berjalan mengelilingi keretanya.”

“ Tiba-tiba polis itu memberi tahu lampu brek ketiga kereta kami tak berfungsi.Polis itu panggil suami akak keluar.Polis itu beritahu, dia nak saman.Jadi, suami akak pun tak kisahlah sebab itu memang salah kami,”dakwa kak liza.

Namun , setelah hampir sepuluh minit berlalu,saman masih belum dikeluarkan.Kak Liza dan suaminya mula menjadi musykil. Pembaca tahu sebabnya?” Rupa-rupanya, kak Liza mendakwa, anggota tersebut bukannya mahu menyaman sebaliknya dia berkata….”Kalau saya saman awak, awak kena bayar banyak.Tiga Ratus.Jadi baik kita settle kat sini saja.Kata anggota polis itu kepada suami Kak Liza.”

Dengan sebab beginilah institusi ini semakin lama semakin dibenci oleh rakyat. Bermula dengan kes rasuah lama kelamaan mereka akan berani melampaui kepada kes yang lain seperti baru-baru ini blog pahangdaily.blogspot.com telah mendedahkan bahawa ada anggota polis yang dituduh terlibat dalam kes rompakan secara berkumpulan.

Pendedahan majalah Mastika benar-benar memalukan institusi ini, sekiranya apa yang dilaporkan oleh Majalah ini benar, maka polis Malaysia setaraf dengan polis India yang dilakunkan dalam filem tamil sahaja.

PDRM perlu pandang serius apa yang didedahkan oleh majalah mastika sekiranya mahu kembalikan kegemilangan PDRM. Jangan sampai ada rakyat yang menyatakan polis dan rasuah seumpama kentut dengan tahi.

No comments: