Sunday, October 25, 2009

UMNO MENANGGUK DI AIR YANG KERUH


( Ulasan kepada utusan Malaysia terhadap Muhyiddin Yasin )

PUTRAJAYA 25 Okt. - UMNO menegaskan komitmennya untuk mengadakan rundingan dengan Pas dalam mengukuhkan perpaduan ummah tidak ada titik noktah meskipun parti pembangkang itu kini mengalami krisis kepimpinan yang kritikal akibat isu kerajaan perpaduan.

Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, malah UMNO menerusi pendirian presidennya, Datuk Seri Najib Tun Razak turut menyatakan kesediaan untuk menjalin kerjasama dengan semua pihak kerana perpaduan ummah yang akan dicapai kelak membabitkan kepentingan menyeluruh orang Melayu dan bukan Melayu.

Sehubungan itu, beliau menyeru seluruh orang Melayu termasuk sebilangannya yang 'meninggalkan' parti itu sebelum ini supaya kembali bertaut di bawah UMNO demi menjayakan proses perubahan khususnya gagasan 1Malaysia yang digerakkan oleh Perdana Menteri.

''UMNO tidak tetapkan tempoh tertentu (rundingan dengan semua pihak untuk kukuh perpaduan ummah), tidak ada titik noktah dan penutupnya.

''Maka atas dasar perubahan yang digerakkan oleh kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib yang mahu melihat perpaduan itu terjalin, maka marilah kita tanpa mengira ideologi politik mencari jalan untuk memajukan negara ini, ini untuk kebaikan orang Melayu dan bukan Melayu," katanya.

Timbalan Perdana Menteri berkata demikian kepada pemberita selepas menyempurnakan Pertandingan Akhir Mighty Minds Challenge 2009 anjuran The Star di sini hari ini.

Muhyiddin ditanya adakah hasrat UMNO untuk berbincang dengan Pas dalam usaha mengukuhkan perpaduan ummah akan pudar berikutan krisis kepimpinan yang berlaku dalam Pas ketika ini.

Menurut Muhyiddin, UMNO percaya krisis kepimpinan dalam Pas bukan semata-mata disebabkan isu kerajaan perpaduan.

''Apabila Datuk Nik Abdul Aziz nak adakan EGM untuk menyingkirkan pemimpin-pemimpin yang tidak sehaluan dengannya, ia bererti perpecahan kepimpinan sudah sedia ada dalam parti itu,'' katanya.

Cadangan kerajaan perpaduan Pas-UMNO yang dicetuskan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang serta disokong Nasharuddin yang juga timbalannya bagaimanapun ditentang hebat oleh Nik Abdul Aziz serta semua sekutu mereka dalam pakatan pembangkang.

ULASAN : Umno nampaknya hendak menangguk di air yang keruh dengan mengambil kesempatan untuk berunding dengan PAS dengan alasan untuk mengukuhkan perpaduan ummah.Kesediaan mereka untuk berunding adalah kerana memandangkan pengaruh mereka semakin merosot sejak akhir-akhir ini.

Sebab itulah akhbar Utusan menyebut bahawa beliau (Muhyiddin) "menyeru seluruh orang Melayu termasuk sebilangannya yang 'meninggalkan' parti itu sebelum ini supaya kembali bertaut di bawah UMNO demi menjayakan proses perubahan khususnya gagasan 1Malaysia yang digerakkan oleh Perdana Menteri."

Kenyataan akhbar utusan itu menggambarkan pelawaan Muhyiddin untuk berundingan dengan Pas mengenai perpaduan ummah adalah tidak ikhlas,sekiranya ikhlas kenapa mengajak orang melayu dan mereka yang telah meninggalkan Umno supaya kembali kepada Umno. Adakah perpaduan takkan berlaku apabila berada didalam PAS?.

Perpaduan yang dilaungkan oleh Muhyiddin tidak ubah sebagai alat kosmetik.Kenapa kosmetik ? Apabila seseorang itu memakai kosmetik dimukanya,lalu apabila mukanya dibasuh maka tanggallah kosmetik tadi.

Begitulah perpaduan yang dilaungkan oleh Muhyiddin iaitu perpaduan yang berbentuk sementara.Manakala perpaduan yang kekal ialah diatas dasar islam sebagaimana yang di firmankan oleh Allah SWT yang bermaksud "dan berpegang teguhlah sekelian kamu kepada tali Allah dan janganlah kamu berpecah belah" (Ali-Imran 103)

Perpaduan diatas nama aqidah mampu melangkaui sempadan bangsa, keturunan dan geografi lalu segala bentuk perbezaan bahasa, keturunan dan warna kulit tenggelam dan cair dalam perpaduan diatas islam ini

No comments: