Sunday, October 23, 2011

MBJB didakwa roboh gerai tanpa notis : Aikk Dulu kata kat Pulau Pinang !!!


ULASAN : KATA DULANG PAKU SERPIH, MENGATA ORANG DIA YANG LEBIH...itulah patut dikatakan kepada kerajaan UMNO Negeri Johor, sekarang dah terkena pada negeri TPM.Dulu dok kata kat negeri Pulau Pinang macam-macam...sekarang, orang dok tengah makan pun dirobohnyaaa....siapa lebih zalim?Sedangkan kerajaan Pulau Pinang merobohkan gerai itu kerana tanah kerajaan, yang berniaganya pendatang tanpa izin. Antara alasan kerajaan Pulau Pinang lagi hasil dari beberapa siri mesyuarat jawatankuasa ini telah merumuskan tindakan seperti berikut:

1. Gerai-gerai haram di atas tanah Kerajaan Negeri/persendirian yang boleh dirobohkan:

1.1) Gerai yang menerima banyak aduan.

1.2) Gerai yang didirikan atas tanah dalam cadangan untuk dibangunkan.

1.3) Gerai yang dalam rundingan untuk penempatan semula.

1.4 )Gerai yang boleh menjejaskan kesihatan, keselamatan, kebersihan

dan alam sekitar.

1.5) Gerai yang beroperasi di sekitar tapak penjaja majlis/kompleks /pasar awam

1.6) Gerai yang berada 9 meter daripada persimpangan jalan raya

1.7) Gerai di kawasan sekolah dan hospital

1.8) Gerai di jalan-jalan protokol

2. Kategori Gerai Yang Boleh Dikompaun

2.1) Gerai yang tidak mematuhi syarat lesen

2.2) Gerai yang tidak berlesen

2.3) Gerai yang menghalang tempat awam

Sekiranya alasan yang diberikan pun sama dengan yang telah dikemukakan oleh kerajaan Pulau Pinang, mengapa kerajaan Pulau Pinang diseret dan diaibkan ke dalam TV, radia, blog2 UMCO... seolah-olah kerajaan PR Pulau Pinang lebih jahat dari dari segala-galanyaa...



JOHOR BAHRU: Tindakan Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB) merobohkan tiga gerai di Kampung Melayu Majidee Baru di sini, tanpa notis pemberitahuan mengundang rasa tidak puas hati beberapa pemilik gerai terbabit.

Lebih mengecewakan apabila pemilik gerai itu mendakwa, MBJB merobohkan gerai mereka ketika pelanggan sedang menikmati juadah menyebabkan peniaga kerugian ribuan ringgit.

Peniaga, Mohd Fuad Jais, 29, berkata, 15 penguat kuasa MBJB datang ke gerainya kira-kira pada jam 10.30 pagi dan tanpa berlengah merampas barangan perniagaan seterusnya merobohkan gerainya.

"Ketika itu, beberapa pelanggan sedang makan di gerai dan saya terkejut apabila tanpa sebarang pemberitahuan, kumpulan penguat kuasa itu datang lalu merobohkan gerai saya dan dua gerai bersebelahan.

"Memang saya hampa dan sedih atas perkara ini kerana gerai makan ini adalah sumber mata pencarian saya sekeluarga, kami sudah berniaga di sini hampir 23 tahun," katanya ketika ditemui di tapak bekas gerainya, semalam.

Menurut Mohd Fuad, dia berasa ditindas oleh MBJB kerana tidak menerima notis pemberitahuan atau amaran terlebih dulu.

"Saya tidak menafikan pernah menerima notis tetapi ia pada awal 2010 dan notis terbabit tidak menyatakan tarikh atau bulan yang tepat untuk gerai kami dirobohkan," katanya.

Seorang lagi peniaga, Hassan Osman, 52, berkata, tindakan merobohkan gerai buah-buahan miliknya yang diusahakan sejak setahun lalu benar-benar menghampakan.

"Dengan hasil menjual buah-buahan inilah yang saya gunakan untuk menampung kehidupan saya sekeluarga.

"Kini saya tidak tahu di mana perlu mengadu dan apa yang perlu dilakukan, cuma saya berharap ada pihak atau individu yang tampil untuk membantu kami menyelesaikan perkara ini," katanya.

Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam MBJB, Mohd Firdaus Abdul Hamid berkata, pihaknya menolak dakwaan peniaga terbabit kerana sudah memaklumkan kepada mereka terlebih dulu.

"MBJB sudah memberikan notis peringatan untuk mengosongkan tapak gerai mereka kerana tapak itu dibina di atas rizab tanah kerajaan dan terbabit dalam proses pelebaran jalan,” katanya

No comments: