Sunday, October 9, 2011

PELATIH PLKN DIPERGUNAKAN, PERMIT HIMPUNAN HIJAU 109 DI TARIK SAAT-SAAT AKHIR


(Ulasan terhadap Sinar Harian)

KUANTAN – Lebih 1,000 pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) membabitkan lima kem latihan dari Daerah Kuantan dan Pekan menjalankan pelbagai aktiviti melalui Program Khidmat Komuniti PLKN bersama Masyarakat Kuantan di Taman Gelora semalam.

Lima PLKN itu ialah Kem Latihan Hijrah Penor, Kem Latihan Semarak, Pekan, Kem Latihan Cahaya Gemilang Cerating, Pekan dan Kem Latihan Tasik Chini, Pekan dan Kem Latihan Gambang.


Pelatih, Nawawi Hashim, 18, berkata, program khidmat masyarakat itu memberi peluang kepada semua pelatih bertemu rakan baru selain melakukan aktiviti bermanfaat kepada masyarakat.

Pelatih yang berasal dari Kampung Bukit Besar, Kuala Terengganu itu mengakui bertuah kerana dapat membantu jurulatih dan rakan lain bergotong-royong dalam semua aktiviti yang dilaksanakan.

“Ini adalah pengalaman paling berharga kerana saya dapat berdikari dan mencedok banyak ilmu kemasyarakatan ketika membantu jurulatih memasak dan menyediakan hidangan,” katanya.

Rakannya, Aisyah Mansor, 18, pula gembira kerana dapat menyertai program itu bersama rakan-rakan dari empat lagi kem latihan.

“Bukan mudah untuk bertemu dan beramah mesra bersama mereka selain mengeratkan hubungan di antara pelatih dan masyarakat di sini,” katanya yang berasal dari Kuala Terengganu.

Hadir sama, Ketua Umno Bahagian Indera Mahkota, Datuk Hazmi Yusof dan Ketua Pergerakan Pemuda Umno Indera Mahkota Suhaimi Sulong.

Pengarah Zon F negeri, Leftenan Kolonel Zainal Abd Rahim berkata, antara aktiviti yang dijalankan ialah perkhemahan, gotong-royong membersihkan pantai, kenduri kampung, persembahan nyanyian dan cabutan bertuah.

Menurutnya, semua aktiviti itu adalah antara modul yang disediakan bagi
memantapkan pelatih dan memberi peluang kepada mereka mengenali penduduk tempatan.

“Melalui cara ini kita dapat mendidik anak bangsa berdisiplin dan berusaha mengekalkan perpaduan,” katanya.

Beliau juga berharap semua pelatih dapat memanfaatkan semua modul yang dilaksanakan untuk lebih berdikari dan saling menghormati antar satu sama lain.

“Justeru, ibu bapa jangan memberi alasan menolak pemilihan anak mereka mengikuti latihan di PLKN kerana semua kaedah pembelajaran dirancang untuk masa depan negara,” katanya.

ULASAN : Sebenarnya program PLKN ini adalah untuk menganggu program HIMPUNAN HIJAU 109 yang dihadiri oleh 2000 orang masyarakat dari segenap daerah.Pihak penganjur telah pun memohon permit dengan Majlis Perbandaran Kuantan (MPK), tetapi permit tersebut ditarik balik disaat-saat akhir atas arahan seorang exco kerajaan negeri.

Kemudian diadakan senam robik di 2 tempat yang berdekatan dengan menggunakan pembesar suara untuk mengganggu ucapan pihak penganjur HIMPUNAN HIJAU 109.Nampaknya pelatih PLKN telah menjadi mangsa politik UMNO dan BN.UMNO semakin gelabah apabila MCA turut hadir memberi sokongan dalam himpunan tersebut.

No comments: