Tuesday, October 25, 2011

Pulau Pinang Bayar Hutang RM600 Juta Hanya Dalam Tiga Tahun!


Jika anda mahukan negeri yang benar-benar cekap, lihatlah Pulau Pinang.

Memang diakui dengan kepesatan pelaburan asing secara langsung (FDI) sejak tiga tahun lalu setelah menumbangkan rejim Barisan Najis, Pakatan Rakyat berjaya juga melupuskan ratusan juta hutang yang ditinggalkan sejak merdeka hinggalah Koh Tsu Koon tumbang di Pulau Mutiara.

Hanya dalam tempoh TIGA TAHUN saja, lebih 95 peratus hutang yang ditimbun Barisan Najis berjaya dilangsaikan hasil kecekapan pentadbiran kerajaan negeri yang mengamalkan slogan Cekap, Akauntibiliti dan Telus (CAT).

Belum ada mana-mana negeri di Malaysia termasuk negeri yang diperintah Umno-APCO sejak merdeka berjaya mengurangkan hutang negeri kepada kerajaan persekutuan.

Johor misalnya, terus menambah hutang biarpun dimomokkan dengan kemasukan pelabur asing terutamanya dari Singapura yang merompak tanah di Iskandar Malaysia sejak dperkenalkan dua tahun lalu.

Dan Melaka juga tidak ketinggalan terus berhutang biarpun kununnya hasil pendapatan kerajaan negeri meningkat sejajar dengan kemasukan pelancong asing ke negeri itu sejak 2003.

Masing-masing menunjuk hebat semuanya berjaya tetapi mengapa terus berhutang sedangkan sepatutnya pendapatan yang diperolehi mestilah ada peratusan yang perlu digunakan untuk membayar kembali hutang kepada persekutuan?

Apa yang tidak kenanya di sini?

Apakah sehingga laporan Ketua Audit Negara perlu dibaca bersama-sama dengan laporan Jabatan Perangkaan Malaysia serta laporan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, baru hendak kelam kabut?

Mengapa tidak melihat Pulau Pinang sebagai contoh terbaik melangsaikan hutang?

Mudah saja, sebab ia di bawah Pakatan Rakyat dan Najib Altantuya sendiri pun tidak bertegas dengan menteri besar serta ketua menteri mengingatkan mereka supaya membayar hutang tertunggak jika tidak mahu tindakan undang-undang diambil Pejabat Peguam Negara.

Itulah sebabnya Malaysia harus segera diselamatkan kerana jika terlambat, setiap rakyat terpaksa dibebani hutang akibat salah urus tadbir kewangan dan ketirisan yang berlaku sejak 54 tahun lalu.

JALAN PULANG

Belanjawan 2012 mencatat defisit RM213.71 juta walaupun kerajaan negeri Pulau Pinang mempunyai Simpanan Terkumpul Negeri sebanyak RM572.49 juta, sehingga Disember 2010.

Ketika membentangkan Bajet 2012, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata belanjawan defisit tahun ini dijangka tidak akan melibatkan kepada pengurangan yang drastik kepada jumlah Simpanan Terkumpul Negeri.

"Sungguhpun defisit sebanyak RM107.78 juta telah dijangka dalam bajet tahun semasa 2011, namun dijangka kerajaan negeri masih berupaya mencatatkan lebihan iaitu untuk empat tahun berturut-turut," ujarnya di Dewan Undangan Negeri (Dun) Pulau Pinang, Georgetown.

Beliau berkata, kira-kira RM600.47 juta atau 95.29 peratus hutang kerajaan negeri berjaya dilangsaikan sejak Mac 2008 dan baki semasa hutang kerajaan negeri ialah RM29.66 juta sahaja.

Baki hutang semasa ini adalah meliputi RM27.51 juta untuk 11 Projek Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR) dan RM2.15 juta bagi projek 'Indoor Archade & Seafood Centre' di Batu Kawan.

"Dengan kata lain, Pulau Pinang mencatatkan pengurangan hutang RM600.47 juta ataupun 95.29 peratus dalam tiga setengah tahun ini; iaitu kadar yang paling cemerlang dia antara semua negeri di Malaysia," ujar beliau.( www.jalanpulang1978.blogspot.com )

No comments: