Thursday, December 17, 2009

MASJID JADI BAHAN POLITIK UMNO


Malaysiakini hari semalam mendedahkan “Masjid:Senarai bercampur orang Pas dibatal”. Teruknya Umno sampai begitu sekali, mereka bukannya memilih orang yang kuat berpegang dengan agama untuk dijadikan AJK masjid tapi cari orang umno. Apa yang menghairankan masjid-masjid yang dikelolai oleh penyokong atau pemimpin umno kebiasaannya tidak hidup dengan budaya ilmu dan tidak dapat menarik minat masyarakat untuk ke masjid.

Sebab itu untuk memilih Ajk masjid, perlu dicari orang yang kuat berpegang dengan agama, selalu solat berjemaah. Kebiasaannya apabila orang seperti ini menguasai masjid majlis ilmu akan hidup dan orang ramai akan hadir untuk mendengar ilmu-ilmu agama di masjid.

Apabila masjid dikuasai oleh orang yang jahil, maka budaya ilmu tidak akan hidup,masjid dilihat lesu, usang dan sunyi. Sebagai contoh saya ingin kongsikan bersama dengan saudara semua .

Kes Pertama: Berlaku disebuah masjid di Daerah Kuantan (masjid ini dapat dilihat diatas jambatan Tanjung Lumpur) seorang imam dari masjid Kg Peramu menceritakan kepada saya bahawa masjid itu dikunci setiap waktu hinggakan diantara maghrib dengan isyak pun dikunci.Cuba bayangkan macamana kalau ada orang yang nak beriktikaf ?

Pernah diceritakan oleh imam itu, selepas solat fardhu, imam masuk ke dalam bilik imam untuk menyangkut jubah,apabila beliau keluar dari bilik masjid telah pun terrkunci.

Kes Kedua: Pengerusi masjid tersebut baru dilantik, selepas dari kuliah maghrib beliau terus ke tempat imam untuk menjadi imam sedangkan beliau jarang sekali datang ke masjid. Selepas beliau membaca fatihah dan surah terus beliau sujud, ramai makmum yang mengikutnya. Selepas itu beliau bangun dan kata “smula-semula tak jadi tak jadi”.

Inilah akibat bila diserahkan urusan masjid kepada orang yang tak minat kepada masjid.

No comments: