Tuesday, August 12, 2008

KEGELAPAN DAN PENERANG- (CINTA DUNIA)

KEGELAPAN DAN PENERANG
Saidina Abu Bakar R.anhu berkata :
“ الظلمات خمسة والسراج لها خمس. حب الدنيا ظلمة والسراج له التقوي والذنب ظلمة والسراج لها التوبة والقبر ظلمة والسراج له لا إله إلا الله محمد رسول الله والأخرة ظلمة والسراج له العمل الصالح والصراط ظلمة والسراج لها اليقين " Maksudnya: Kegelapan ada lima dan penerangnya juga ada lima perkara iaitu cinta kepada dunia itu kegelapan dan yang meneranginya ialah taqwa, dosa itu kegelapan dan yang meneranginya ialah taubat, kubur itu gelap dan yang meneranginya ialah kalimah La’Ilaha ILlaLlah Muhammadar RasuluLlah,hari akhirat itu gelap dan yang meneranginya ialah Amal soleh dan titian sirath itu gelap dan yang meneranginya ialah keyakinan.

Kegelapan Pertama : Cinta Dunia.

Allah SWT berfirman tentang hakikat dunia :
إعلموا أنما الحيوة الدنيا لعب ولهو وزينة وتفاخربينكم وتكاثر فى الأموال والأولد كمثل غيث أعجب الكفارنباته ثم يهيج فتراه مصفرا ثم يكون حطما وفى الأخرة عذاب شديد ومغفرة من الله ورضوان وما الحيوة الدنيا إلا متع الغرور
Maksudnya:Ketahuilah Bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup Yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup Yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan, dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan Yang (menumbuhkan tanaman Yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa Yang tertentu), selepas itu Engkau melihatnya berupa kuning; akhirnya ia menjadi hancur bersepai; dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab Yang berat (di sediakan bagi golongan Yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu), dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang Yang mengutamakan Akhirat). dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang Yang terpedaya. (Al-Hadid 20)

Imam As-Syaukani menyatakan bahawa “ Allah menjelaskan bahawa dunia itu hina dan tidak layak diutamakan diatas akhirat. Kedudukan dunia itu seperti berikut :

1) (Al-La’ibu) permainan ialah kebatilan, (Al-lahwu) ialah segala hal yang melalaikan. Berkata Mujahid “ Semua (Al-La’ibu) itu Lahwan (melalaikan). Ada yang mengatakan (Al-La’ibu) ialah apa sahaja yang membuat seseorang itu cinta kepada dunia dan Al-Lahwu ialah apa sahaja yang membuatkan seseorang itu lupa kepada akhirat

2) Az-Zinah (perhiasan) bermaksud berhias dengan perhiasan dunia tanpa ada ruang untuk beramal bagi hari akhirat.

3) Tafakhurum Bainakum maksudnya sebahagian dikalangan kamu yang berbangga diri terhadap orang lain dengan kelebihan yang ada pada kamu seperti berbangga dengan fizikal dan kekuatan dan keturunan seperti yang berlaku pada orang-orang arab.

4) Takaathurun Fil Amwal Wal Aulad maksudnya mereka berbangga diri dengan harta dan anak-anak kepada orang-orang miskin.

Kemudian Allah SWT memperjelaskan perumpamaan dunia dengan berfirman كمثل غيث أعجب الكفارنباته ثم يهيج فتراه مصفرا )Maksudnya: samalah seperti hujan Yang (menumbuhkan tanaman Yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa Yang tertentu), selepas itu Engkau melihatnya berupa kuning.

Maksudnya kehidupan itu seperti tanaman yang dikagumi oleh orang-orang yang melihatnya kerana hijau dan indah.kemudian tanaman tersebut kering dan tidak bererti lagi seperti tidak pernah ada.


Bersambung….

13082008639am

No comments: