Wednesday, August 27, 2008

KEHEBATAN PUASA

KEHEBATAN PUASA
PUASA DAPAT MENGAMPUNKAN
DOSA


Diantara kelebihan puasa yang besar ialah terampun dosa-dosa yang lalu.
Sabda Nabi SAW:
عن أبى هريرة قال :من صام رمضان وقامه إيمانا واحتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه,ومن قام ليلة القدر إيمانا واحتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه
Maksudnya: Daripada Abi Hurairah R.anhu berkata: Barangsiapa yang berpuasa dibulan ramadhan dan mendirikannya (iaitu berjaga malam dengan mengerjakan ibadah)dengan percaya dan menuntut pahala, maka diampunkan dosanya yang terdahulu. Barangsiapa yang bangun dimalam lailatul qadar (dengan melakukan ibadah) dengan percaya dan menuntut pahala, maka diampunkan dosanya yang terdahulu.

RAHSIA PUASA

Telah disebut oleh ulama’-ulama’ tentang rahsia puasa, iaitu :

1.Sedikitkan makan dan minum, disamping itu ia dapat mengurangkan diri dari kelazatan disebabkan kekuatan yang cenderung kepada kelazatan tadi telah lemah.

2. Berperangai dengan perangai orang yang beriman.

3. Membiasakan dirinya sabar dan tetap hati diatas penderitaan menahan diri dari mengerjakan perkara yang dikeji oleh syara’.

4.Mengingatkan hamba kepada kehinaan dan kemiskinan diri, kerana orang yang sedang berpuasa aka nada perasaan berhajat kepada makanan, minuman dan berhajat kepada perkara yang keji.

5. Memelihara diri daripada melakukan dosa.

6.Orang-orang kaya menolong orang-orang miskin dengan memberi bantuan kepada mereka.

7Menerangkan hati dan menajamkan fikiran.Kerana Sabda Nabi SAW:
من جاع بطنه عظمت فكرته وفطن قلبه
Maksudnya: Barangsiapa yang lapar perutnya besarlah fikirnya dan teranglah hatinya.

Berkata Luqmanul Hakim kepada anak-anaknya:
يا بنى إذا امتلأت المعدة نامت الفكرة وخرست الحكمة المدرك بهما لذة
المناجات والتأثربالذكر
Maksudnya:Wahai anakku, apabila perut dipenuhi dengan makanan dan cukup kenyangnya, nescaya gelaplah fikirannya dan tulilah hikmahnya,dan anggota menjadi malas untuk melakukan ibadah, maka kebersihan hati dan kehalusan fikiran itu menjadikan seseorang itu nikmat melakukan ibadat dan memberi kesan dari zikir.

No comments: