Friday, September 11, 2009

ISLAM PM SEPERTI ORANG BUTA DENGAN GAJAH

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Umno adalah sebuah parti Islam yang sebenar walaupun ia tidak menggunakan label Islam dalam membela dan merancang pembangunan umat Islam dan negara ini.

Katanya, Umno sememangnya membela dan menaikkan taraf hidup umat Islam dengan membasmi kemiskinan menerusi pelbagai program kerajaan terutamanya menerusi rancangan Felda.- Bernama

Kenapa PM tidak menggunakan label islam sekiranya parti itu mengaku parti islam?Tak lain ialah kerana penakut. Bimbang kawan-kawannya MCA,MIC,GERAKAN dan banyak lagi kabilah-kabilah yang bersama-samanya marah kepadanya.

Sekiranya Umno sebuah parti islam, mereka perlu sensitive terhadap kemuliaan agama islam, mereka perlu menjaga arahan dan larangan daripada Allah SWT. Tetapi Umno dilihat tidak mempunyai daya sensitive yang mendalam terhadap islam.Bahkan pemimpin mereka sendiri turut menghina islam.

Buktinya ucapan Dato’ Sri Najib Tun Razak:

Datuk Seri Najib Tun Razak, bercakap kepada wartawan, 20 April 1992): “Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawab jika berlaku huru hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan umat Islam dan kegelisahan rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu.rakyat harus menyoal perlaksaaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan pertentangan dan ketidakstabilan politik. Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud, bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum

(Dato’ Seri Najib TunAbd Razak 20/4/93) ‘Negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan’

Umno dilihat hilang deria sensitive terhadap islam, apabila telah menerajui pemerintahan selama 53 tahun tapi masih lagi tidak mampu untuk menutup kilang arak, masih belum mampu untuk menukar Pusat perjudian Genting highlands yang dikatakan terbesar di Asia kepada bentuk-bentuk yang lain.

Dengan kuasa yang ada sepatutnya UMNO mampu mengarahkan masyarakat beragama islam dimana-mana tempat menutup aurat supaya gejala social tidak merebak dengan lebih parah lagi dan banyak lagi tuntutan-tuntutan islam yang perlu dilakukan yang selayak dengan kuasa yang ada.

"Dalam Islam, kemiskinan itu menghampiri kekufuran dan Umno sejak 53 tahun yang lepas berusaha membasmi kemiskinan di kalangan umat Islam dengan membuka tanah rancangan Felda dan adakah ini bukan tuntutan Islam?," kata beliau ketika menghadiri majlis Rahmat Ramadan di Felda Teloi Timur di sini semalam.

Beliau berkata, kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Umno membangunkan negara ini bagi melahirkan umat Islam yang dihormati dan bermaruah dengan pembangunan negara, teknologi dan ketenteraan yang termaju.

"Kita tidak perlu label "membangun bersama Islam" kerana kita telah lama memperjuangkan Islam dan telah memberi keselesaan hidup kepada umat Islam kerana kita tidak mahu umat Islam miskin dan tidak ada kekuatan," kata beliau.-bERNAMA

Sebenarnya apakah islam yang telah diperjuangkan oleh PM yang ada sekarang? Dan apakah keselesaan yang telah diberikan kepada ummat islam ?

Bagaimana PM boleh bercakap soal perjuangan islam sedangkan PM sendiri memahami islam dalam ruang lingkup yang sempit. Seperti dibawa beberapa orang buta ke seekor gajah.Kita letakkan seorang di belalai, yang lain kita letakkan mereka di kaki dan di ekor. Kemudian kita Tanya mereka macamana bentuk gajah nescaya ada yang menjawab gajah seperti tiang.ada yang akan menjawab bahawa gajah itu seperti tali.
Perlulah difahami, bahawa membasmi kemiskinan adalah sebahagian daripada islam,melaksanakan program membasmi kemiskinan bukan bermakna melaksanakan islam seluruhnya, Ucapan PM ini sebenarnya boleh mengelirukan masyarakat kerana Umno dianggap parti islam hanya dengan melaksanakan program membasmi kemiskinan.

PM juga ada menyebut bahawa “kita tidak perlu label MEMBANGUN BERSAMA ISLAM”. Sebenarnya kita juga tidak mengharapkan PM melabelkannya kerana bimbang masyarakat akan lebih sesat dengan islam sempit yang dibawa oleh PM itu.

No comments: