Tuesday, May 25, 2010

KALAU POLIS BEGINI PERANGAINYA, DENGAN SIAPA LAGI KITA NAK MINTA TOLONG


GOMBAK: Undang-undang tidak mengenal sesiapa apabila tiga anggota polis dicekup selepas dikesan cuba memeras ugut seorang pemilik rumah urut dengan meminta bayaran RM10,000.

Dalam kejadian terbaru itu, ketiga-tiga anggota polis terbabit dikesan menyamar pegawai polis dari Cawangan Kongsi Gelap, Maksiat dan Perjudian (D7) Bukit Aman untuk meminta mangsa membayar wang suapan sekiranya tidak mahu diambil tindakan.

Sumber polis berkata, suspek pergi ke sebuah premis menawarkan urutan tradisional di Batu Caves, Selayang di sini.

Menurutnya, suspek yang memperkenalkan diri anggota polis dari D7 Bukit Aman berpura-pura melakukan pemeriksaan lesen terhadap pekerja di pusat urutan terbabit.

“Difahamkan, suspek mendakwa pekerja rumah urut terbabit melakukan pelbagai kesalahan termasuk melanggar syarat permit bekerja di negara ini. Difahamkan, anggota polis terbabit mendakwa gadis warga asing yang bekerja di premis terbabit melakukan kesalahan serius dan boleh ditahan.

“Suspek meminta penyelia rumah urut terbabit yang berusia 39 tahun menghubungi majikannya bagi menyelesaikan masalah berkenaan. Difahamkan anggota polis terbabit menawarkan pelepasan sekiranya pemilik rumah urut terbabit sanggup membayar RM10,000 kepada mereka,” katanya.

Ulasan : Nampaknya makin hari makin teruk sikap anggota polis.Sedangkan rakyat menaruh harapan kepada pihak PDRM untuk menjaga keselamatan Negara, tiba-tiba mereka pula yang memeras ugut.

Jumaat lepas, perkara yang sama berlaku di Kuching Sarawak, 5 orang anggota polis telah melakukan peras ugut terhadap warga asing di bandaraya Miri.

Ianya tidak terhenti setakat peras ugut, bahkan ada anggota polis yang merogol mangsa seperti berita yang dikeluarkan oleh berita harian Online bertarikh 29/4/2010. Seorang anggota polis yang berpangkat Lans Koperal telah dihukum penjara selama 13 tahun dan 12 sebatan kerana merogol dan memeras ugut warga Indonesia pada tahun 2007.

Kalaulah berterusan seumpama ini, maka rakyat tidak ada lagi tempat untuk mereka mengadu, Negara berada dalam keadaan kacau bilau,rakyat tidak lagi selamat seperti dahulu.

Dalam kes-kes polis yang saya sebutkan diatas ada dua perkara : 1)Peras ugut. 2)Rogol.

Tak tahulah apalagi yang dikehendaki oleh anggota polis ini,gaji pun dah dinaikkan sebagaimana yang diumumkan oleh Datuk Hisyamuddin Hussein bahawa 98,747 orang anggota polis akan menikmati skim perkhidmatan baru. Seeloknya gaji yang diterima biarlah sepadan dengan tugas mereka.

Keduanya, PDRM perlu ada Kor Agama seperti askar. Untuk memberi pengajaran agama kepada mereka, barulah mereka kenal diantara halal dan haram, manusia sentiasa perlu kepada peringatan,sentiasa diperingatkan dengan persoalan syurga dan neraka.Itulah antara usaha kita untuk merubah mereka dari melakukan jenayah.

Ketiganya, Mereka yang ditemuduga untuk menganggotai pasukan PDRM bukan sahaja lulus dalam soalan-soalan akademi atau kekuatan tubuh badan,tapi ianya juga perlu lulus dalam persoalan agama.

Sekiranya persoalan agama ini ditekankan, saya yakin PDRM akan menjadi sebuah institusi yang selamat dari pelbagai bentuk jenayah kerana anggota mereka telah memahami arahan dan larangan dari agama.

No comments: