Saturday, May 8, 2010

POLIS HILANG SIFAT KEMANUSIAAN ?

(Sumber dari akhbar Kosmo)

SEREMBAN: Seorang konstabel polis digantung tugas selepas menembak remaja berusia 17 tahun, Mohd Azizi Aziz, yang enggan memberhentikan motosikalnya ketika dikejar kereta peronda di persimpangan Kampung Ujong Pasir, Jalan Seremban-Jelebu, 3.30 pagi tadi.

Ketua Polis Negeri, Datuk Osman Salleh berkata, konstabel berkenaan melepaskan tembakan amaran tetapi mengenai mangsa yang memecut laju dan bergerak ke kiri dan kanan jalan.

Katanya, anggota polis berkenaan yang baru berkhidmat lebih setahun, digantung tugas serta merta kerana melepaskan tembakan tanpa sebab kukuh dirinya terancam.

Saya menganggap kejadian ini sebagai kesalahan menggunakan kuasa. Saya kesal dengan insiden ini kerana anggota terbabit telah menembak tanpa justifikasi yang telah ditetapkan Perintah Tetap Ketua Polis Negara," katanya.

Mangsa yang sudah menjalani pembedahan di perut dan usus kini berada dalam keadaan stabil di Hospital Tuanku Jaafar (HTJ) Seremban

ULASAN : Polis sepatutnya menjaga keamanan dan kesejahteraan negara,tapi akhir-akhir ini nampaknya semakin ganas,hilang sifat kemanusiaan mereka sehingga sanggup menembak walaupun kesalahannya tak seberapa.Kita tak kisah sekiranya yang ditembak itu adalah perompak atau anggota polis nak menyelamatkan diri.Tetapi nampaknya seolah-olah anggota polis hendak melepaskan geram mereka kepada pesalah.

Lihatlah kes Azman dan Suwandi, mereka ditembak dengan membabi buta, selalunya terlebih dahulu polis akan menembak keudara tanda amaran.tapi kali ini peluru terus membenam tubuh Suwandi dan Azman. Begitu juga yang berlaku kepada adik Aminul Rasyid, saksi terbaru menyatakan bahawa adik Aminul Rasyid ditembak bertubi-tubi....sifat kemanusiaan,ihsan dan belas telah hilang dari jatidiri mereka.

Terbaru, adik Mohd Azizi Aziz dari Seremban juga ditembak.Saya tak faham, macamana tembak beri amaran boleh terkena mangsa.Orang beri amaran tembak keatas,tapi konstebal ni tembak mendatar.

Saya berkali-kali menafikan seorang diri dalam hati saya, bahawa polis sengaja menembak mangsa-mangsa.Tapi meleset rupanya kerana kes seorang wanita yang bernama Norizan Bt Salleh yang ditembak polis ketika berada didalam kereta,sejumlah lima tembakan yang ditujukan kepadanya, dua tembakan terkena pada lengan dan pergelangan tangan,satu pada dada dan dua lagi terlepas tetapi meninggalkan luka.Kes ini berlaku pada 30 Oktober tahun lalu

Tidak mustahil kebimbangan rakyat akan bertambah.Sebelum dari ini mereka hanya bimbang kepada perompak, peragut dan perogol sahaja,mungkin ditambah dengan bimbang dan takut kepada polis pulak berdasarkan kes-kes yang berlaku.

No comments: