Tuesday, December 2, 2008

PENYAKIT-PENYAKIT ROHANI - SIRI 2


5. Liar terhadap kebenaran.

Diantara tanda-tanda jiwa seseorang itu normal ialah kecenderungan dalam menerima kebenaran dan menolak kebathilan. Manakala orang yang liar terhadap kebenaran dan tidak suka kepada kata-kata nasihat yang baik dan tidak suka mendengar nasihat dari al-quran dan hadith nabi SAW adalah orang yang terkena penyakit rohani. Firman Allah SWT :
أفي قلوبهم مرض أم ارتابوا أم يخافون أن يحيف الله عليهم ورسوله
بل أولئك هم الظالمون

Maksudnya: Apakah didalam hati mereka ada penyakit, ataukah mereka yang ragu, atau mereka khuatir kalau-kalau Allah dan rasulnya menganiaya mereka. Bahkan merekalah orang-orang yang zalim.

Firman Allah SWT :
وإذا ذكر الله وحده اشمأزت قلوب الذين لا يؤمنون بالأخرة وإذا ذكر الذين من دونه
إذا هم يستبشرون

Maksudnya : Dan (di antara keburukan orang-orang Yang melakukan syirik): apabila disebut nama Allah semata-mata (di Dalam doa dan sebagainya), segan serta liarlah hati mereka Yang tidak beriman kepada hari akhirat; dan apabila disebut nama-nama Yang mereka sembah dan puja Yang lain dari Allah, mereka Dengan serta merta riang dan gembira. (Az-Zumar 45)

6. Perasaan curiga.

Diantara penyakit rohanilagi ialah prasangka-prasangka buruk, antara lainnya beranggapan yang bukan-bukan terhadap Allah dan rasulnya. Firman Allah SWT:
وإذ يقول المنافقون والذين في قلوبهم مرض ما وعدنا الله ورسوله
إلا غرورا
Maksudnya: Dan ingatlah ketika orang-orang munafik dan orang-orang yang dihatinya ada penyakit berkata “Allah dan rasulnya tidak menjanjikan kepada kita melainkan tipuan “.( Al-Ahzab 12 )

juga prasangka buruk dan merasa curiga terhadap orang lain tanpa alasan. Firman Allah SWT:
يا أيها الذين أمنوا اجتنبوا كثيرا من الظن إن بعض الظن إثم
Maksudnya: Wahai orang-orang Yang beriman! jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan Yang dilarang) kerana Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa. (Al-Hujurat 12 )

7. Suka menghasut.

Diantara orang yang memiliki penyakit rohani didalam dirinya ialah suka menghasut, huru hara dan menimbulkan pergaduhan dikalangan mereka.. Firman Allah SWT :
لئن لم ينته المنافقون والذين في قلوبهم مرض والمرجفون في المدينه لنغرينك بهم
ثم لا يجاورونك فيها إلا قليلا

Maksudnya : Demi sesungguhnya, jika orang-orang munafik, dan orang-orang Yang ada penyakit (syak ragu-ragu) Dalam hatinya, serta orang-orang Yang menyebarkan berita-berita dusta di Madinah itu tidak berhenti (dari perbuatan jahat masing-masing), nescaya Kami akan mendesakmu memerangi mereka; sesudah itu mereka tidak akan tinggal berjiran denganmu di Madinah lagi melainkan sebentar sahaja. (Al-Ahzab 60)

8. Menaruh hati terhadap perempuan yang bersuami.

Diantara tanda-tanda seseorang itu jiwanya tidak normal ialah apabila mereka menaruh hati terhadap perempuan-perempuan yang sudah bersuami. Firman Allah SWT :
يا نساء النّبيّ لستنّ كأحد من النساء إن اتّقيتنّ فلا تخضعن بالقول فيطمع الذي في
قلبه مرض وقلن قولا معروفا
Maksudnya Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan Yang lain kalau kamu tetap bertaqwa. oleh itu janganlah kamu berkata-kata Dengan lembut manja (semasa bercakap Dengan lelaki asing) kerana Yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang Yang ada penyakit Dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu), dan sebaliknya berkatalah Dengan kata-kata Yang baik (sesuai dan sopan). (Al-Ahzab 32)


Wallahu A’lam
031220080742am

No comments: