Wednesday, January 14, 2009

KELEBIHAN BERJIHAD PADA JALAN ALLAH-2


BERMOHON KEPADA ALLAH UNTUK
MENDAPATKAN BANTUANNYA

Firman Allah SWT:
إذ تستغيثون ربكم فاستجاب لكم أنّى ممدكم بألف من الملائكة مردفين
Maksudnya: (ingatlah) ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhan kamu, lalu ia perkenankan permohonan kamu (dengan firmanNya): "Sesungguhnya Aku akan membantu kamu Dengan seribu (bala tentera) dari malaikat Yang datang berturut-turut. (Al-Anfaal 9 )

Diriwayatkan dari RasuluLlah SAW bahawasanya beliau berdoa kepada Allah dalam peperangan Badar:
اللّهم أنجز لي ما وعدتنى
Maksudnya: Ya, Allah penuhilah apa yang telah engkau janjikan kepadaku.

Ahli gerakan Islam seharusnya menjadikan munajat dan berdoa sebagai perkara yang rutin dalam kehidupan mereka. Islam sekali-kali tidak akan mencapai kemenangan sekiranya tidak ada campur tangan dari Allah SWT. Kerana kemenangan itu berada ditangannya.

Oleh sebab itu, menghampirkan diri kepada Allah dengan cara bermunajat kepadanya adalah satu jalan untuk Allah SWT menkabulkan doa seseorang. Firman Allah SWT:
وإذا سألك عبادي عنى فإنّى قريب أجيب الدعوة الداع إذا دعان فليستجيبوا لي وليؤمنوا بي لعلهم يرشدون
Maksudnya: Dan apabila hamba-hambaku bertanya kepadamu tentangku, maka katakanlah: Bahawasanya aku dekat, aku mengkabulkan doa orang yang memohon, oleh itu hendaklah mereka menyahut seruanku dan hendaklah mereka beriman kepadaku supaya mereka menemukan jalan yang lurus. (Al-Baqarah 186)

SESEORANG YANG MELIHAT MUSUH
KEMUDIAN TIMBUL RASA TAKUT DIDALAM DIRINYA


RasuluLlah SAW jika melihat sekelompok kaum, kemudian timbul rasa takut didalam dirinya maka beliau berdoa kepada Allah:
اللهم أنّى أعوذبك من شرورهم وأدرأ بك فى نحورهم
Maksudnya: Ya Allah aku berlindung kepadamu dari kejahatan-kejahatan mereka dan aku memohon bantuanmu dalam menolak tipudaya mereka.

Ahli gerakan Islam yang bercita-cita untuk melihat islam berdaulat dengan megahnya dibumi ini perlu menauladani sikap RasuluLlah SAW apabila perasaan takut bertamu ketika berhadapan dengan musuh iaitu dengan meminta perlindungan dari Allah SWT.

Takut Adalah Sifat Yang Buruk

Oleh kerana buruknya sifat dan sikap ini, maka para rasul Allah selalu diberi dorongan oleh tuhan supaya berani tampil ke gelanggang perjuangan menegakkan kebenaran. RasuluLlah SAW adalah orang yang paling baik untuk dijadikan contoh tentang keberanian ini, sebab itulah beliau mampu menggondol piala kemenangan yang gilang gemilang, begitu juga dengan para sahabat-sahabatnya. Keberanianlah yang dapat menghantar kemajuan islam.

Allah SWT telah menyebut tentang keperwiraan kaum muslimin di zaman Nabi SAW sehingga mereka Berjaya meraih kemenangan.
Firman Allah SWT:
الذين قال لهم النّاس إنّ النّاس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم إيمانا وقالوا حسبنا الله ونعم الوكيل فانقلبوا بنعمة من الله وفضل لم يمسسهم سؤٌ واتبعوا رضوان الله والله ذو فضل عظيم
Maksudnya: Mereka juga ialah Yang diberitahu oleh orang-orang (pembawa berita) kepada mereka: "Bahawa kaum (kafir musyrik) telah mengumpulkan tentera untuk memerangi kamu, oleh itu hendaklah kamu gerun kepadanya". maka berita itu makin menambahkan iman mereka lalu berkata: "Cukuplah untuk (menolong) kami, dan ia sebaik-baik pengurus (yang terserah kepadanya Segala urusan kami)".Setelah (pergi mengejar musuh), mereka kembali Dengan mendapat nikmat dan limpah kurnia dari Allah, mereka tidak disentuh oleh sesuatu bencana pun, serta mereka pula menurut keredaan Allah. dan ingatlah), Allah mempunyai limpah kurnia Yang amat besar. (Ali-Imran 173-174)

Sekiranya sifat berani akan menaikkan sesuatu kaum menjadi ummat yang terhormat, maka sifat pengecut akan membawa sesuatu kaum itu tertindas dan hina. Firman Allah SWT:
إن الذين توفاهم الملائكة ظالمى أنفسهم قالوا فيم كنتم قالوا كنّا مستضعفين فى الأرض قالوا ألم تكن أرض الله واسعة فتهاجروا فيها فأولئك مأواهم جهنم وساءت مصيرا
Maksudnya: Sesungguhnya orang-orang Yang diambil nyawanya oleh malaikat semasa mereka sedang menganiaya diri sendiri (kerana enggan berhijrah untuk membela Islam dan rela ditindas oleh kaum kafir musyrik), mereka ditanya oleh malaikat Dengan berkata: "Apakah Yang kamu telah lakukan mengenai ugama kamu?" mereka menjawab: "Kami dahulu adalah orang-orang Yang tertindas di bumi". malaikat bertanya lagi: "Tidakkah bumi Allah itu luas, Yang membolehkan kamu berhijrah Dengan bebas padanya?" maka orang-orang Yang sedemikian itu keadaannya, tempat akhir mereka ialah neraka jahanam, dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali. (An-Nisaa’ 97 )

PERBANYAKKAN ZIKIR KEPADA ALLAH
KETIKA BERPERANG


يأيّها الذين أمنوا إذا لقيتم فئة فاثبتوا واذكروا الله كثيرا لعلكم تفلحون
Maksudnya : Wahai orang-orang Yang beriman! apabila kamu bertemu Dengan sesuatu pasukan (musuh) maka hendaklah kamu tetap teguh menghadapinya, dan sebutlah serta ingatilah Allah (dengan doa) banyak-banyak, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).( Al-Anfaal 45 )

Ahli gerakan islam yang turun ke medan perjuangan samada medan itu berbentuk peperangan atau pilihanraya, maka ahli tidak boleh lalai dari mengingati Allah SWT. Kerana dengan zikir, ia boleh mendatangkan ketenangan kepada kita disaat-saat kita berhadapan dengan musuh. Sabda Nabi SAW:
لَا يَقْعُدُ قَوْمٌ يَذْكُرُونَ اللهَ إلّا حفّتْهُمُ المَلَا ئِكَةُ وَغَشِيَتْهُمُ الرَّحْمَةُ ونَزَلَتْ عَلَيْهِمُ السَّكِيْنَةُ وذَكَرَهُمُ الله فِيْمَنْ عِنْدَهُ
Maksudnya: Tiada satu kaum pun yang duduk dalam majlis zikir kepada Allah, melainkan pasti dikelilingi oleh para malaikat dan diliputi oleh rahmat Allah, dan diturunkan kepada mereka ketenangan dan Allah pun menyebut mereka dihadapan para malaikatnya. (HR Muslim)

Berzikir kepada Allah SWT juga membolehkan seseorang itu terlepas dari bahaya yang menimpanya. Sebagaimana yang dialami oleh Nabi Yunus A.s ketika ditelan oleh ikan Nun, beliau sentiasa berdoa dan berzikir kepada Allah SWT. Sekiranya beliau tidak berzikir dan bertasbih kepada tuhan nescaya dia akan terus berada dalam perut ikan tersebut sampai mati.
Firman Allah SWT:
فالتقمه الحوت وهو مليم فلولا أنه كان من المسبحين للبث فى بطنه إلى يوم يبعثون
Maksudnya: Lalu ditelanlah dia (Yunus) oleh ikan, sedang dia telah melakukan kesalahan, maka sekiranya dia tidak termasuk orang-orang yang banyak menyebut Allah, nescaya dia akan tinggal didalam perut ikan itu hingga hari dibangkitkan. (As-Saffat 142-144)

Sabda Nabi SAW:
مَا عَمِلَ ابنُ أدمَ عَملاً أنجَى لَهُ مِن عذابِ اللهِ مِن ذِكْرِ اللهِ
Maksudnya: Tidak beramal bagi anak adam dengan satu amalan yang sangat meyelamatkan dari azab Allah seperti zikir (menyebut nama Allah). ( H.R Ibn Abi Syaibah )
Bersambung....

No comments: