Monday, January 19, 2009

KEKUKUHAN UKHUWWAH DI SEBALIK PERJUANGAN

Baru-baru ini aku ke Kuala Terengganu bersama Sdr Yuhanis Ahmad (Ajk Pas Kawasan Jerantut) untuk berkempen, aku tidak menyangka perjalananku kali ini mempertemukan aku dengan sahabat-sahabat yang sudah sekian lama tidak bertemu.

Pada petang itu (16 January 2009) aku bersama-sama Ust Rosli Abdul Jabbar (Ydp Pas Kawasan Kuantan), Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man (Pesuruhjaya Pas Pahang), Abdul Aziz Ahmad (Ketua Penerangan Pas Kawasan Indra Mahkota), Abdul Aziz Kamali (ALP Unit Amal Pahang) dan beberapa orang sahabat menziarahi penduduk setempat.

Setelah selesai menziarahi penduduk disuatu lorong yang ditugaskan, aku dan rombongan pulang ke markaz kontijen Pahang melalui jalan utama, telefonku berdering….dan nombor yang muncul dari skrin hand pond itu adalah nombor yang tiada dalam simpananku, rupa-rupanya Harun Mustaffa sahabat karib sepengajian dengan ku di Ma’ahad Darul Quran pada 14 tahun yang lalu. Katanya “ Aku Nampak macam mu jalan tepi jalan tadi…? “Ya, mu dok mano tu..mari sinilah” Jawabku

Harun Mustaffa adalah sahabat karibku di D.Quran dulu, tempat atau port utama kami ialah dibawah tangga belakang masjid Rusila, disitulah tempat study dan tempat tidur kami, bila tiba waktu petang kami keluar beramai-ramai ke pantai untuk beriadhah.Seingat aku sahabat-sahabat yang bersama-sama ku dibawah tangga itu ialah Khairul Azmi (sekarang Ketua Penerangan Pemuda Pas Maran), Khalil Abdul Hadi (sekarang Naib Ketua Pemuda Pas Marang), Azizi Muhammad (Anak kepada bekas ketua DMP kawasan Kuala Nerus), Syed Zulkhairi (dari besut), Abdul Rasyid Awang (dari Bukit Payung), Fadhil Mazlan (dari Medan Jaya Rusila), Din Apal (Dari Kg Apal,Jabi), Allahyarham Zaid Zakaria (dari Kg Rusila),Ezomy Abdul Majid (Dari Kg Sri Fajar Gambang) dan ramai lagi sahabat-sahabat yang lenyap dalam memoryku.

Kemudian pada malamnya aku bertemu dengan Fadhol, fadhol dikenali ramai dengan panggilan badol, rupanya-rupanya badol telah lama berkampung di Kg Bukit Besar untuk kempen pilihanraya. Semangatnya untuk perjuangan dari dulu sampai sekarang tak pernah pudar. Dari kecil lagi dia telah dilatih oleh abangnya Saufi yang juga rakanku melawan kerajaan UMNO. (Saufi pernah satu ketika semasa beliau darjah 6, pergi sekolah tanpa memakai kasut, dengan alasan “Lawan kerajaan”). Badol pernah disuruh oleh abangnya untuk ceramah PAS didalam kelasnya semasa beliau darjah 6,menyebabkan dia dipanggil oleh guru besar sekolahnya.

Pernah aku, badol, Deli dan Bakri (Dari Bt 3 Kuantan) keluar sekolah tanpa kebenaran untuk pergi berdemontrasi di Kuala Berang, beliau akan berusaha semampu mungkin untuk hadir sekalipun duit untuk berbelanja hanya tinggal beberapa ringgit sahaja. Begitu juga semasa penamaan calon pilihanraya kecil Kampung Raja, seingat aku pada tahun 1993.Pada pagi itu, selepas subuh aku sangat bertekad untuk ketempat penamaan calon di Kg Raja. Aku Gerak Badol yang sedang tidur, Dol…dol..bangun….mariii kite gi kat penamaan calon di Kg Raja.

Badol terus bangun dan bersiap secara ringkas, kemudian kami bertolak dan sampai disana lebih kurang jam 10.30am. Dihimpunan bersih sekali lagi aku bertemu dengannya, pertemuan ini sedikitpun tidak dirancang, tetapi Allah yang merancang semuanya,semasa orang ramai berkubu di masjid jamek kerana dikacau oleh FRU, aku terdengar pintu gerbang masjid jamek pecah, aku melihat 3 orang anggota unit amal menerkam kepada orang yang memecahkan pintu itu. Anggota unit amal menolaknya kebelakang dengan mencekiknya. Laah..rupa-rupanya badol, aku terus meluru ke anggota unit amal yang mencekiknya dan menahan anggota amal itu dari terus mencekiknya dengan alasan biar aku uruskan. Hebat sungguh semangat perjuanganmu….

Dimalam itu juga aku bertemu dengan Shukri Abdullah atau dengan panggilan Mat yie. Mat yie ini pernah aku isra’kannya dari Masjid rusila ke kampungku di Kota Gelanggi, beliau adalah graduan Universiti Al-Azhar Cawangan Damanhour,Egypt. Beliau juga adalah diantara temanku yang bermastautin bersama-samaku di bawah tangga masjid Rusila. Pertama kali aku bertemu dengan beliau selepas sekembalinya dari mesir ialah semasa jamuan hari raya aidil fitri di Pejabat PAS Kawasan Besut pada tahun 2007. Alhamdulillah sekarang beliau dikurniakan 2 orang anak dan seorang isteri, Aku lihat semangat perjuangannya masih lagi tidak pudar sekalipun telah bekerja diinstitusi kerajaan. Alhamdulillah.

Kepada sahabat-sahabat yang tidak bertemu denganku harapkan teruskan perjuangan suci ini walau dimana kalian berada. Bahtera ini cukup indah dan manis sekalipun jalan yang berliku itu pahit.

1 comment:

Cikli said...

salam...

tahniah kerana perjuangan yg hebat.

kalau matlamat dah sama, selalunya kita akan berjumpa dgn kawan2 lama secara begitu.

abang pegi sekolah tak pakai kasut, adik ceramah pas dalam kelas. nakal sungguh.