Saturday, March 7, 2009

RAKYAT BANGKIT TENTANG PPSMI

Anggota polis macam biasalaaah.....bersiap sedia untuk berhadapan dengan
peserta perarakan.
Sdr Suhaizan Kaiat (Ketua Penerangan DPP Pusat) sedang berucap menentang
pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris

A.Samad Said dikawal rapi oleh anggota Unit Amal

Prof. Datuk Hasan Ahmad sedang berbincang dengan anggota polis untuk ke
istana negara.

Seorang anggota Unit Amal telah ditahan dan dikurung didalam lori selepas menghalang anggota polis dari menangkap A.Samad Said

Peserta perarakan di perkarangan Masjid Negara

Tuanku....Rakyat berarak dari Masjid Negara ke Istana Negara,
selepas ini ke Putrajaya

Anggota Unit Amal mengawal perarakan menuju ke istana negara

Lautan manusia....berarak menuju ke Istana Negara

Sahabat lama di Mesir....Asri Mat Daud dari Kelantan yang baru seminggu pulang ke tanahair tidak melepaskan peluang untuk menyertai perarakan ini. semasa di Mesir beliau pernah memegang jawatan Ketua perwakilan pelajar Malaysia di Tanta,egypt.

Peserta perarakan yang menuju ke istana berhimpun didalam kedai sambil membeli air mineral untuk membasuh muka mereka..laku bukan main lagi kedai mamak ni...

Pelapis perjuangan....seorang kanak-kanak cuba ditenteramkan oleh ayah dan ibu mereka selepas ditembak dengan gas pemedih mata.

Masing-masing dengan sebotol air...selepas sama-sama merasa pedih mata, mungkin kimia kali ini lebih sikit kot berbanding dengan sebelum dari ini.

Kesian....seorang anggota polis berbangsa india ,yang mengawal lalu lintas tidak terkecuali terkena bahang asap kimia yang dilepaskan oleh pasukan FRU.

Peserta perarakan yang menuju ke Masjid Negara disembur dengan Water Canon
dan ditembak dengan gas pemedih mata.

Kereta Polis yang terperangkap dalam kesesakan lalu lintas inilah yang telah dimaki hamun oleh peserta perarakan oleh sekempulan pemuda-pemuda.Tetapi berjaya dihalang oleh Anggota Pasukan Unit Amal.

Lori penyembur water canon.....laharnya telah disembur kedalam masjid negara. Seorang india yang turut hadir dalam himpunan itu berkata "Bodoh...tempat ibadat pun ada sembur juga kaa?"

Dato' Hj Abu Bakar Chik bersalaman dengan orang ramai selepas mengetuai
perarakan menuju ke istana.

Blogger (tengah) bergambar bersama ALP Unit Amal Negeri Pahang dihadapan masjid Negara selepas selesai perarakan berlangsung

Pelbagai jenis masyarakat berhimpun di Kuala Lumpur petang tadi untuk berhimpun dan berarak bagi menyatakan sikap tidak puas hati mereka terhadap pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa inggeris. Implikasi kepada sistem ini terkena kepada sesiapa sahaja, samada anak-anak penoreh getah, pekerja kilang, guru dan anak-anak polis sendiri. anak-anak tidak lagi mahir sains dan matematik seperti mereka pelajari dalam bahasa melayu dulu.

Walau apapun saya percaya dihati kecil pihak polis yang menembak gas pemedih mata kepada kami petang tadi juga tidak bersetuju dengan sistem ini, tapi segala-galanya UMNO/BN perlu dipersalahkan. kerana sistem ini dibawah pemerintahan mereka.

No comments: