Friday, May 23, 2008

PENGERUSI MASJID PERANGAI JAHAT

Pengerusi Masjid Jahat

Hari ini aku masih lagi berada dirumah mertuaku di Kg Ayer Jerneh, kemasik dalam daerah Kemaman. Sepatutnya aku menunaikan solat jumaat di Kg Semayor iaitu dikampung sebelah Kg Ayer Jernih.

Aku diberitahu, bahawa giliran membaca khutbah hari ini ialah Ustaz Wan Zamri, selepas bilal berselawat keatas Nabi, terus Ust Wan Zamri bangun untuk menunaikan tanggungjawabnya sebagai seorang khatib, tiba-tiba bangun seorang tua (Hj Ya…umurnya hampir 75 tahun) meluru kearah bilal dengan membawa teks khutbah,juga hendak membaca khutbah. Akhirnya berlakulah perbalahan dihadapan para hadirin.

Akhirnya bangun pengerusi masjid Kg Semayor mengumumkan bahawa Ustaz Wan Zamri tidak dibenarkan untuk membaca khutbah dan surat tentang perkara tersebut telah dikeluarkan pada 1 Mei 2008 lagi.Akhirnya Ust Wan Zamri akur dengan pengumuman tersebut. Menyebabkan ada ahli-ahli qariah yang tidak berpuas hati dan turun meninggalkan masjid..Sedangkan Ust Wan Zamri mendapat tauliah dari istana.

Sekiranya beliau ikhlas dan bertanggungjawab diatas tugasnya sebagai pengerusi masjid, kenapa tidak dimaklumkan lebih awal lagi iaitu sebelum giliran Ust wan Zamri membaca khutbah?sedangkan dalam pengemumannya dimasjid tadi beliau menyatakan penguatkuasaan bermula pada 1 Mei 2008 lagi. Bermakna sudah 23 hari beliau mengetahui maklumat ini.

Inilah gambaran…betapa jahatnya pengerusi masjid Kampung Semayor, Kemasik, Kemaman. Peristiwa tersebut seolah-olah ada perancangan yang rapi untuk menjatuhkan air muka Ustaz Wan Zamri.

Sebagaimana yang diberitahu kepada saya bahawa ust Wan Zamri mendapat tauliah dari sultan untuk membaca khutbah di masjid itu. Ini bermakna pengerusi masjid ini tidak menghiraukan lagi tauliah itu.sekiranya benar maklumat itu, Nampak gayanya yang durhaka kepada sultan bukan setakat pengerusi UMNO Terengganu,tapi sampai ke orang bawahnya………

1 comment:

matahari said...

biase lah beb...wahai tok imam n tok bilal ke sape ke tak kire la...mmg islam itu maha tinggi tuannnn....tapi ada diantara yg salah guna...jgn lah kerana parti ko nak guna2kan agama pulok wei....kalo ye pun awok nok ngempen, ngempen ler hal yg luar semejid nihhh...ingat org alim ni semua baik ker...org mcm ni lah yg selalu gagal apabila diuji oleh NYA....sedor ler cepat....