Saturday, November 28, 2009

KENAPA KECUT PERUT DENGAN DOA TOK GURU ?


( Ulasan Berita Harian 29 Nov 09 )

KUALA LUMPUR: Tokoh agama dan ulama semalam membidas hasrat Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat yang mahu berdoa kepada Allah supaya memusnahkan masa depan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Umno jika Kerajaan Pusat enggan memberi royalti minyak kepada Kelantan.

Mereka mengingatkan Menteri Besar Kelantan itu bahawa perbuatan sedemikian adalah haram di sisi Islam tanpa mengira pelakunya berpangkat dan berkedudukan, apatah lagi pihak dimaksudkan itu saudara seagama dan seorang pemimpin beragama Islam.

Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria, berkata umat Islam sepatutnya berdoa dan memohon kepada Allah supaya memberikan hidayah, kesejahteraan serta keselamatan terhadap orang lain, terutama saudara seagama, bahkan kepada orang kafir.

Beliau berkata, umat Islam tanpa mengira kedudukan, pangkat, jawatan atau fahaman politik wajib mematuhi hukum Islam yang mengharamkan perbuatan mendoakan kemusnahan saudara seagamanya.

"Berdoa meminta Allah memusnahkan kehidupan dan masa depan orang lain tidak boleh, haram dan berdosa besar. Kalau kepada kafir harbi (tidak tunduk kepada pemerintahan kerajaan Islam) tidak mengapa.

"Sesama Islam tidak boleh berdoa seperti itu. Kita digalakkan mendoakan kesejahteraan orang lain, terutama saudara seagama. Orang berdoa supaya Allah memusnahkan kehidupan orang lain perlu bertaubat dan perlu memohon maaf dengan orang yang dimaksudkan. Kita tidak boleh putuskan silaturahim," katanya ketika dihubungi, semalam.

Nik Aziz kelmarin berkata, beliau dan penyokongnya sudah mendoakan agar Perdana Menteri mengubah fikiran supaya memberikan royalti kepada negeri itu, jika tidak beliau akan berdoa supaya Allah menghapuskan masa depan Najib dan Umno.

"Saya doa tadi ramai-ramai minta Allah SWT perbetulkan pemikiran Perdana Menteri, biar dia beri (royalti)...kalau tak, kita doa supaya Allah musnahkan masa depan dia, parti dia, kumpulan dia, proksi dia semua akan musnah, tak mustahil benda ini akan berlaku," katanya.

Awal bulan ini, Perdana Menteri berkata, Kerajaan Pusat akan memberi wang ihsan kepada kerajaan Kelantan mulai tahun depan bagi hasil pengeluaran minyak di luar pesisir pantai negeri itu.

Sementara itu, Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Nooh Gadut, berkata umat Islam yang berhajat supaya orang lain yang seagama dengannya menderita dan kehidupannya musnah sebenarnya mahu mencabar al-Quran yang menegaskan orang Islam bersaudara.

Ulasan : Sekali lagi Tan Sri Dr Harussani Zakaria memainkan peranannya setelah YAB Tuanguru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat berdoa supaya masa depan PM musnah kerana enggan memberikan royalti minyak kepada kerajaan Negeri Kelantan.

Sepatutnya Dr Harussani Zakaria tidak melatah sedimikian rupa kerana beliau pun faham Sabda Nabi SAW yang menyatakan دعوة المظلوم وإن كان كافرا ليس دونها حجاب Bermakud “Doa orang yang dizalimi sekalipun (doa) orang kafir tidak ada hijab (pendinding ).(H.R Ahmad di dalam Musnad).Berdasarkan kepada hadith ini Dr Harussani tak perlu rasa takut kalau sekiranya Bossnya (PM) tidak menzalimi Negeri Kelantan kerana doa itu hanya untuk orang yang melakukan kezaliman sahaja.

Sepatutnya Dr Harussani menasihati PM,bahawa haram tidak memberikan royalty kepada negeri Kelantan kerana itu hak Kelantan.Tetapi setakat ini tidak ada pun kenyataan Tan Sri menegur pemerintah supaya berbuat demikian.Diharap Tan Sri tidak bersubahat dengan mereka yang melakukan kezaliman kerana dibimbangi kemusnahan yang didoakan oleh orang yang kena zalim juga terpalit kepada Tan Sri.

No comments: